به گزارش ایرنا، از سروآباد که به سمت منطقه اورامان حرکت می کنی روستاهایی دیده می شوند که در دامنه کوه هایی از امتداد رشته کوه زاگرس واقع شده و معماری و سرسبزی این منطقه کوهستانی در نظر هر بیننده ای رویایی دل انگیز پدید می آورد.
بهار دمین روح تازه در کالبد طبیعت است و می توان آن را در محاصره نواره سیاه رنگ آسفالت جاده روستایی توسط گیاهان کوهی و گل های تازه این مسیر دید که در بین راه دیدن سه دختربچه با لباس های رنگارنگ بیشتر از هر زیبایی چشم گردشگران را محصور می کند.
این دختربچه ها که در کنار مزارع خود، گل های نرگس را می چینند و به رهگذران هدیه می دهند همانند راهنمایانی هستند که مسافران را برای گذشت و گذار در اورامان تشویق می کنند.
دختربچه ها با تعطیل شدن مدارس با احساسی سرتا پا امید، گل ها را با خنده و شادکامی کودکانه به مسافران پیش کش می کنند تا بتوانند در نوبه خود مفهوم نرگس که همان مهربانی است را به رهگذران هدیه دهند.
ساکار نام یکی از این دختر بچه های نرگس به دست است، در جواب سئوالم که با این گل ها چه می کنید، می گوید: چون در ایام تعطیلات هستیم با خواهرم و خواهرزاده ام برای تفریح و نشاندن لبخند بر چهره مسافران گل ها را به آنها هدیه می دهیم.
همزمان باصحبت هایمان خودرویی کنار ما توقف می کند و خانمی از داخل ماشین قیمت گل ها را می پرسد که ساکار می گوید: خانم این گل ها برای هدیه بخشی از طبیعت اورامان به شماست؛ خانم هم با لبخند دسته گل را گرفت و مبلغی نیز به عنوان عیدانه به او می دهد.
آن طرف تر دختری کوچکتر از سارینا با لباس های آبی آسمانی که 2 دسته گل نرگس را تازه از دشت چیده به سمت جاده می آید، ساکار وی را سارینا صدایش می کند تا به سمت ما بیاید؛ او هم مانند خواهرش با لبخند کودکانه یکی از دسته گل ها را به طرفم می گیرد و می گوید: 'برای مهربان'.
به گفته ساکار، آنان این گل ها را از مزرعه پدرشان چیده اند و در آن هنگام با دستش چند متر پایین تر را نشانم می دهد و می گوید پدرم آنجاست، به سمت پدر این خانواده می روم.
در کنار پدر این کودکان نرگس به دست، دختری کوچکتر نیز هست که کمی خجالتی بود، پدر خود را محمد معرفی می کند و دختر بچه را 'دریا صدا' میزند.
تعارف برای نشستن و هم صحبتی از سوی وی مرا به ادامه گزارشم ترغیب می کند، وی می گوید: دل این بچه ها اندازه دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم و ادامه می دهد: دریا که نوه دختریم هست مانند اسمش دلی بزرگ دارد و یکی از دلیل های شادی زندگی خانواده است.
وی گفت: ساکار و سارینا نیز که همیشه سرزنده و خندان هستند چند سالی است که همه ساله در اوایل بهار با چیدن گل های وحشی و هدیه آنان به مسافران می خواهند در کنار بزرگ شدن، مشق زندگی و مهربانی را یاد بگیرند.
وی اضافه می کند: نوروز فرصتی مردم است تا بتوانند در قسمت های مختلف ایران به گشت و گذار بپردازند که مهمانوازی هر منطقه در ایجاد خاطره های خوش سهم بسزایی ایفا می کند.
وی ادامه می دهد: این کودکان با روحیه های لطف خود می خواهند علاوه بر بازی های کودکانه با اهدای گل برای مسافران خاطره سازان خوبی باشند.
اورامان یا هورامان منطقه ای کوهستانی شگفت انگیر به قدمت تاریخ زاگرس با ساختار طبیعی کوه های سربه فلک کشیده، جنگل و روستاهای پلکانی و فرهنگ دست نخورده مردم کردستان جاذبه بی نظیر گردشگری برای درک زیبایی های طبیعی و تاریخی در کنار هم است.
مشخصه اصلی اورامان (هورامان) ساختار طبیعی آن شامل کوه های سر به فلک کشیده، جنگل و رودخانه است که چشم اندازهای شگرفی را دل طبیعت و کوه های رفیع به وجود آورده به طوری که همه ساله پذیرای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی است.
شهر شگفت انگیز هورامان تخت نیز ، شهری به قدمت تاریخ با فرهنگی بسیار غنی به عنوان مرکز هورامان در 65 کیلومتری جنوب غربی سروآباد از شهرستان های استان کردستان قرار گرفته که روایت است زمانی این شهر مرکز حکومت و پایتخت حکام محلی منطقه هورامان بوده و کلمه تخت آن به معنی پایتخت است.
3034/ 3020
**گزارش از حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.