به گزارش خبرنگار ایرنا، بدون شک مشاهده زیبایی ها و مناظر طبیعی مسیر سفر، چشم ها را نوازش و روح را صیقل می دهد اما درکنار آن رفتار و نحوه پذیرایی و استقبال میزبانان از مهمانان نوروزی نیز بسیار مهم است.
مسافران در صورتی خاطره ای خوش از سفر در ذهنشان باقی می ماند که برخورد و پذیرایی میزبان از روی محبت و احترام باشد.
کردستانی ها که همواره به خصلت مهمان نوازی شهره بوده اند و دروازه دل و خانه شان به روی مسافران باز بوده و هست.
پذیرایی از مهمانان نوروزی تنها به معنای اسکان دادن و احترام در موقع فروختن اجناس نیست بلکه راهنمایی مسافران و هدایت آنان به محل های اسکان یا اماکن دیگر، خود نوعی استقبال و پذیرایی است.
امروز زمانی که از بلوار ارشاد سنندج به سمت بازار در حال حرکت بودم، خودرویی که مسافر نوروزی بود، توقف کرد و از پسر نوجوانی که جلوتر از من قدم می زد، خواستار راهنمایی برای یافتن آدرسی بودند.
پسر نوجوان که به دلیل دوری و دشواری آدرس، به درستی نتوانست راهنماییشان کند، به آنان پیشنهاد داد او را نیز سوار خودرو کنند تا به محل مورد نظر هدایتشان کند.
راننده و سرنشینان از حسن نیت نوجوان سنندجی بسیار خوشحال شدند و وی را نیز برای یافتن آدرس به همراه بردند.
این نشان دهنده روح مهمان نوازی در وجود جوانان و خانواده های کردستانی است که جای بسی افتخار است.
از این نوع صحنه های همکاری و راهنمایی مسافران در میان مردم کردستان بسیار اتفاق می افتد و هر روز شاهد چنین صحنه های زیبایی در سطح شهرهای استان هستیم.
مغازه دارها، راننده ها، دستفروشان، پلیس، هلال احمر و به طور کلی تمامی اقشار کردستانی هر کدام به نوعی مسافران را راهنمایی می کنند و مهمان نوازی کردستانی ها به اثبات می رسانند.
بسیاری از مسافرانی که برای اولین بار وارد کردستان می شوند، به دلیل آب و هوای خوب، طبیعت زیبا، بازارهای خرید متنوع و از همه مهمتر مردمان شریف و مهمان نواز، سال های دیگر نیز این استان را برای گذراندن بخشی از تعطیلات نوروزی انتخاب می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در رابطه با حضور مسافران در استان گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز 96 تا 10 فروردین، 294 هزار و 395 مسافر نوروزی در شهرستان های استان اقامت داشته اند.
سید محسن علوی افزود: از این تعداد 15 هزار و 319 نفر در هتل‌ها، چهار ‌هزار و 834 نفر در مهمانپذیرها، 27 هزار و 974 نفر در مسافرخانه ‌ها، 103 هزار و 96 نفر در کمپ‌های موقت، 72 هزار و 40 نفر در مهمانسراهای ادارات، 70 هزار و 748 نفر در اماکن اسکان آموزش و پرورش و 384 نفر نیز در هتل آپارتمان ها اسکان داده شده‌اند.
به گفته وی بیشترین اقامت مسافران نوروزی استان با 82 هزار و 152نفر مربوط به بانه است و همچنین در تعطیلات نوروزی 712 هزار و 149 نفر از جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و روستاهای گردشگری استان بازدید کردند.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
در نوروز سال 1395 در مجموع بیش از 400 هزار گردشگر از مناطق مختلف کردستان بازدید کرده اند.
استان کردستان با 28 هزار کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی حدود یک میلیون و 500 هزار نفر در غرب ایران واقع شده است.
7355 / 1904
**خبرنگار: وریا کرمی/ انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.