شهردار سنندج یکی از بحث های اساسی و مهم استان کردستان و شهر سنندج را حاشیه نشینی و پدیده سکونتگاه های غیر رسمی می داند و می گوید: اگر این نواحی منفصل شهری موجود به سنندج اضافه نمی شد بدون شک اعتبارات موجود کفاف هسته مرکزی شهر را می داد.
منوچهر فخری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ناحیه منفصلی همانند نایسر با جمعیتی که در خود جای داده است باید خود به عنوان یک شهر جدا از سنندج دیده شود اما زیرساخت های فرهنگی این ناحیه آماده نیست و مشکلات فرهنگی زیادی بر ان حاکم است.
وی ساخت و سازهای غیر مجاز را یکی از پدیده های نواحی منفصل شهری دانست و اظهار کرد: مشکل اساسی این نواحی زمین های قولنامه ای است و امروز میلیارد ها تومان پول شهرداری بابت زمین های قولنامه ای در نایسر هزینه می شود و تا بحث زمین های قولنامه ای رفع نشود باقی مشکلات این نواحی حل نخواهد شد.
شهردار سنندج با بیان اینکه نمی توان برای نواحی همانند نایسر، ننله، حسن اباد و غیره نسخه واحد پیچید و لازم است اولویت بندی های لازم در پروژه های عمرانی انجام شود بر عدالت در انجام خدمات عمرانی و اجتماعی در این نواحی تاکید کرد.
فخری افزود: باید شبکه ای تعریف شده و برای هر منطقه و بافتی براساس نیاز آن منطقه خدمات تعریف شود.
وی اظهار کرد: نگاه شهرداری سنندج به نواحی منفصل شهری همان نگاهی است که به هسته مرکزی شهر دارد و با تمام توان تلاش می کند این نواحی نیز همانند هسته مرکزی شهر از احداقل امکانات برخوردار باشند.
شهردار سنندج با بیان اینکه هم اکنون 47 درصد جمعیت شهر سنندج حاشیه نشین هستند گفت: شهرداری سنندج با تمام توان تلاش می کند مشکلات و معضلات این نواحی را رفع کند و براساس میزان حاشیه نشینی توان و بودجه شهرداری صرف مشکلات این نواحی می شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون در نواحی منفصل نایسر تعداد زیادی دانش آموز بدون مدرسه هستند گفت: آموزش و پرورش باید برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهد.
فخری مشکلات فاضلاب را از دیگر معضلات موجود در این ناحیه عنوان کرد و گفت: سال گذشته در این راستا کارهایی انجام شده است و با تلاش های انجام شده 42 هزار متر از این نواحی اسفالت شد.
وی احداث فضای سبز با حداقل امکانات در نایسر، احداث یک شهر بازی، ساماندهی ورودی نایسر و تقاطع این ناحیه را از دیگر فعالیت های در دست اقدام شهرداری عنوان کرد.
شهردار سنندج با تاکید بر پر رنگ تر شدن بحث های فرهنگی در نواحی منفصل شهری افزود: باید تلاش شود مسائل و مشکلات اجتماعی این نواحی مرتفع شود.
وی در ادامه به فعالیت ها و اقدامات انجام شده و یا در دست انجام شهرداری سنندج درشهر سنندج، مناطق حاشیه و همچنین نواحی منفصل شهری اشاره کرد و گفت: در این راستا اقدات خوب و موثری انجام شده که از آن جمله می توان به احداث بلوار 24 متری کانی کوزله و اسفالت محلات و معابر نواحی منفصل شهری و مناطق حاشیه ای اشاره کرد.
فخری گفت: بلوار 24 متری کانی کوزله در شمال شهر سنندج واقع شده که طول آن هزار و 50 متر و عرض آن 24 متر مفید و شامل 2 لاین رفت و برگشت است و منجر به اتصال بلوار معلم به خیابان کانی کوزله شده است.
شهردار سنندج روانسازی ترافیک و کنترل هرچه بیشتر بار ترافیکی محله کانی کوزله، شهرک ارشاد و مجتمع چوب فروشان و همچنین انتقال بار ترافیکی محله های مزبور به بلوار معلم و دسترسی آسان به شهرک های اتوبوس رانی و شهرک ارشاد را از اهداف احداث این بلوار ذکر کرد.
**احداث پارکینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی
وی احداث و افتتاح پارکینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی را از دیگر فعالیت های این شهرداری ذکر کرد و گفت: این پارکینگ در زمینی به مساحت هزار و 900متر مربع و زیربنای کلی 11 هزار و 400 متر و در 6 طبقه احداث شد.
فخری افزود: این پارکینگ شامل 2 طبقه زیرزمین، همکف و سه طبقه است که با سازه بتنی و سقف دال بتنی احداث شده و در مجموع ظرفیت گنجایش 435 خودرو را دارد.
وی با اشاره به اهداف این پروژه اظهار کرد: جلوگیری از ازدحام خودروها در حاشیه خیابان ‌ها و کوچه‌ها، تامین پارکینگ در سطح شهر به منظور افزایش ظرفیت شبکه و تسهیل عبورو مرور و تامین پارکینگ پارک سوار و استفاده از محدوده ترافیکی و لحاظ کردن پارکینگ برای معلولان از جمله این اهداف است.
شهردار سنندج احداث پروژه زیرگذر بلوار جاده ساحلی را از دیگر پروژه ها عنوان کرد و گفت: این طرح شامل یک باند سواره‌ رو به طول 400 و عرض هفت متر با عملیات اجرایی شامل لجن‌برداری، خاک ‌برداری و اجرای لوله به قطر هزار میلی ‌متر و طول 72 متر در دو خط و اجرای دیوارچینی به حجم هزار و 400 مترمکعب و آسفالت به میزان سه هزار متر مربع و جدول ‌گذاری است.
وی افزود: کوتاه کردن مسیر دسترسی به باند برگشت بلوار ساحلی به طول 2کیلومتر با صرفه‌ جویی در مصرف سوخت و سهولت در رفت و آمد ترافیکی و ایمنی بالای مسیر بلوار ساحلی از جمله اهداف این طرح بود.
**احداث ایستگاه آتش نشانی در 2ناحیه حسن اباد و نایسر
فخری با اشاره به احداث ایستگاه های اتش نشانی در2 ناحیه نایسر وحسن اباد گفت: متراژ کلی هر ایستگاه در این سه ناحیه 575 متر مربع شامل 225 متر خود ایستگاه و 350 متر ساختمان اداری در 2 طبقه است.
وی افزود: این ایستگاه ها در راستای ارائه و گسترش خدمات ایمنی و افزایش و بهبود سطح خدمات شهری به شهروندان و افزایش ایمنی ساکنان نواحی منفصل شهری احداث می شود.
**تعریض پل قشلاق سنندج
شهردار سنندج در ادامه از تعریض پل قشلاق سنندج به عنوان یکی دیگر از طرح های این شهرداری اشاره کرد و گفت: این پل با سه دهانه 20متری و2 دهانه 18.7متری با عرشه تیر- دال و شاه تیرهای بتنی پیش تنیده است و دارای ارتفاع 6متر بر روی بستر رودخانه قشلاق بوده و پایه ها به صورت ستون اجرا می شود.
وی افزود: کوله ها در طرفین به صورت کوله باز واز نوع شمع- ستون اجرا شده و پایه های سوم و چهارم از سمت همدان به صورت فونداسیون گسترده و مابقی پایه ها با توجه به نوع خاک به صورت شمع- ستون استفاده شده است.
به گفته وی عرض پل با احتساب پیاده رو 8.85 متر و فاصله محور تا محور شاه تیرها نیز 2 متر است.
فخری هدف از اجرای این طرح را کاهش بار ترافیکی در این میسر عنوان کرد و گفت: همچنین این کار موقعیتی مناسب برای به روز کردن قسمتهای قدیمی پل موجود بر اساس ضوابط جدید است.
وی پروژه تقاطع غیر همسطح ضیاء الدینی را از دیگر پروژه ها ذکر کرد و گفت: طول این تقاطع 284 متر است که 150 متر آن مسقف و عرض آسفالت رو آن 7.30 متر بوده و همچنین ارتفاع گاباری قسمت مسقف این تقاطع 5.10 متر است.
شهردار سنندج کاهش تصادفات و هدایت ترافیکی مناسب، افزایش ایمنی تردد و روانسازی تردد در مسیر را از مهم‌ترین مزایای این طرح اعلام کرد.
وی پروژه تقاطع غیر همسطح بعثت، تقاطع غیر هم سطح کوسه هجیج و همچنین تونل انقلاب را از دیگر پروژه ها عنوان کرد و گفت: تقاطع غیر همسطح بعثت در محدوه ای به وسعت 9 هکتار احداث شده که از لحاظ وسعت یکی از بزرگترین پروژه های عمران شهری است.
فخری افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح کوسه هیجیج نیز شامل چهار عدد رمپ و یک عدد لوپ به طول هزار و 200 متر طول و بلوار اصلی به طول 412 متر است.

**ساماندهی ورودی سنندج
وی ادامه داد: همچنین با هدف توسعه فضای سبز و زیبا سازی و ورودیهای سطح شهر عملیات ساماندهی ورودی سنندج – کرمانشاه اوایل خرداد ماه سالجاری در دستور کار این شهرداری قرار گرفت.
فخری بیان کرد: پروژه ساماندهی ورودی سنندج – کرمانشاه در زمینی به مساحت هزار و 400 متر مربع شامل 600 متر طول و23 متر عرض در حد فاصل پلیس راه قدیم تا جایگاه پمپ بنزین اجرا شد.
به گفته وی این پروژه شامل احداث سه هزار متر مربع کف فرش، 6 هزار متر مربع فضای سبز و پنج هزار متر مربع پارکینگ است.
وی به اجرای پروژه تقاطع میدان قرآن نیز اشاره کرد و گفت: تعداد کلی رمپ و لوپ های این تقاطع چهارعدد رمپ و چهار عدد لوپ است و تعداد پل های این تقاطع دو دستگاه بوده که طول دهانه کل هر کدام از این پل ها 47 متر است.
شهردار سنندج تسهیل در عبور و مرور، کاهش حجم بار ترافیک و روان‌سازی تردد خودروها در مسیر خروجی شهر و کمربندی ها شهر سنندج به سمت همدان، حذف گره ترافیکی و حذف برخوردهای ترافیکی همسطح در محدوده تقاطع را از اهداف این پروژه عنوان کرد.
**تقاطع غیر همسطح شهید ورمقانی
وی به مشخصات فنی پروژه غیر همسطح شهید ورمقانی به عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری سنندج اشاره کرد و گفت: این تقاطع دارای پل روگذر با دو دهانه 18 متری با عرشه 36 متری بوده وهمچنین دیوارهای حائل رمپ ها دارای 470 متر طول ورمپ های دسترسی به پل در چهار طرف به طول 600 متر است.
فخری گفت: هدف از اجرای این پروژه را هدایت و تسهیل عبور خودروها بخصوص خودروهای سنگین در کمربندی دکتر حسینی، کاهش تصادفات، کاهش ترافیک و مدت زمان تردد، کاهش هزینه سفر و بهینه سازی مصرف سوخت، ارتباط و دسترسی شهرک شهید ورمقانی و شهرکهای اطراف به کمربندی دکتر حسینی وکانی فاطمه است.
وی در پایان گفت: رفع موانع و مشکلات موجود در نواحی منفصل و ماتطق حاشیه نیازمند برنامه ریزی منسجم است و باید اولویت بندی های لازم در این راستا انجام شود به گونه ای که در طول سال حداقل سه یا چهار مشکل از این نواحی برطرف شود تا بتوان به مروز تمامی مشکلات این نواحی را حل کرد.
/ 3020/7348
**خبرنگار: افسانه گلباغی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.