به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، حسین فیروزی در سومین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان افزود: باید توصیفی واقع بینانه و علمی از موضوع مبادلات مرزی داشته باشیم و با ارائه آمار و ارقام صحیح، وضعیت مبادلات مرزی را تدوین کنیم تا علاوه بر دست یابی به تحلیلی واقع بینانه و علمی به پویایی مبادلات مرزی برسیم.
به گفته وی، مرز فرصت بزرگی برای ایجاد رونق اقتصادی بوده و آسیب شناسی دقیق دلایل عدم جذب سهمیه ارزی سال های 94 و 95 توسط تعاونی های مرزنشینان کردستان شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان با اشاره به اینکه تعاونی های مرزنشینان با معافیت گمرکی 30 درصدی، یارای رقابت با تجار حرفه ای را ندارند افزود: هم اکنون دولت خواستار افزایش سهمیه واردات کشور نیست بلکه به دنبال افزایش سهمیه تعاونی های مرزنشینان استان، از سهمیه واردات کشور است.
فیروزی گفت: باید تعاونی های مرزنشینان کارآمد و اثربخش داشته باشیم و برای رسیدن به این هدغ لازم است در هر کدام از شهرستان های مرزی استان یکی از تعاونی ها به عنوان تعاونی مادر انتخاب و سایر تعاونی ها در آن ادغام شوند.
وی افزود: هم اکنون رساندن وضعیت تعاونی های مرزنشینان از وضعیت موجود به وضعیت بهره ور، کارآمد و مطلوب تر از اهداف دولت در کردستان است.
فیروزی افزود: تمامی این اهداف برای ارتقای معیشت مرزنشینان بوده تا بتوان به رونق تولید و سرعت در سرمایه گذاری ها از سکوهای صادراتی که همان مرزهای رسمی استان هستند، بهره جویی کرد.
وی بر اهمیت فعالیت شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان تاکید و اضافه کرد: نتیجه تمام فعالیت های بخش های مختلف اقتصادی استان در شاخص کلان میزان صادرات نمود پیدا می کند و همه دست اندار کاران دولت و بخش خصوصی باید در ارتقا این شاخص کلان تلاش خود را به کار ببندند.
موقعیت مناسب جغرافیایی به دلیل استقرار بر محور شمال غربی و جنوب غربی کشور، داشتن 200 کیلومتر مرز با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، وجود بازارچه های مرزی و گمرکات رسمی از بسترهای رشد توسعه اقتصادی کردستان در بخش های بین المللی است.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.
استان در مجموع یک میلیون و 600 هزارنفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.