به گزارش ایرنا این همایش با محورهای تاریخ ادبیات هورامی بایدها و نبایدها، سرآغاز پیدایش ادبیات هورامی، زبان ادبی هورامی در گذر تاریخ، یارسان و ادبیات هەورامی، گسترە ادبیات هورامی در ایران زمین شاهنامەهای هورامی در گذر زمان، ادبیات حماسی هورامی، تاثیر ادبیات هورامی در هویت بخشی هورامی، بررسی جامعە شناسی ادبیات هورامی و عرفان در ادبیات هورامی برگزار شد.
رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان در این همایش ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری این همایش ها در سطح استان، اظهار کرد: این نشست تحقیقی گامی ارزنده در راستای پژوهش و واکاوی فرهنگ دیرینه و گران سنگ ایران زمین و به ویژه فرهنگ و ادبیات اورامانات است.
اسکندر مرادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و معرفی استان کردستان به عنوان استان فرهنگی توسط معظم له افزود: توجه به مباحث فرهنگی و اعتقادی در فضاهای دانشگاهی و نشر هرچه بیشتر معنویات در بین دانشجویان می‌تواند نقش بسزایی در مصون‌سازی آنان در برابر هجمه‌ها و توطئه‌های دشمنان ایفا کند.
وی با تأکید بر این موضوع که دانشگاه‌ها به عنوان مراکز اصلی تولید فکر و اندیشه از جایگاه ویژه‌ای در ارتقای شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی برخوردار هستند اضافه کرد: نیاز است دانشگاه ها بیش از پیش با بهره‌مندی از نظرات نخبگان دانشگاهی در عرصه‌های آگاهی رسانی و آشنایی اقشار مردم به خصوص نسل جوان جامعه با ریشه های فرهنگی و اعتقادی خود گام بردارند.
وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه پیام نور کردستان گفت: توجه به مباحث فرهنگی و اعتقادی و ارتقای شاخص‌های اخلاقی در بین دانشجویان، کارکنان و اساتید همواره از اولویت‌های این دانشگاه بوده و در این راستا این دانشگاه گام‌های مؤثر و منسجمی برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشجویان خویش برداشته که امیدواریم مرکز مریوان همواره در این راستا پیشرو باشد.
مرادی افزود: امید است اعضای هیات علمی و دانشجویان ساعی دانشگاه پیام نور کردستان با تلاشی مضاعف در بالندگی و شکوفایی علمی، فرهنگی و اجتماعی استان نقش بسزایی ایفا کنند.
رئیس دانشگاه پیام نور کردستان با اشاره به برگزاری همایش و سمینارهای متعدد در این زمینه در سایر مراکز و واحدهای پیام نور استان افزود: تلاش کرده ایم این موقعیت را فراهم کنیم که دانشجویان با برگزاری اینگونه همایش ها و برگزاری کلاس های آموزش دستور زبان کردی بیشتر با فرهنگ و ادبیات منطقه کردستان آشنا شوند.
مرادی گفت: امیدواریم دانشجویان بتوانند به شیوه ای آکادمیک و با روش های علمی زبان شناسی هر چه بهتر و بیشتر زبان کردی و لهجه های آن را بیاموزند.
در ادامه مراسم مقالات مربوط به حوزه های مختلف این همایش توسط مهمانان قرائت و نمایشگاه از کتابهای ترجمه شده از زبان فارسی به زبان هورامی نیز توسط دانشجویان برپا شد.
دانشگاه پیام نور در استان کردستان دارای هشت مرکز با بیش از 15هزار و 500 دانشجو در 83 رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است.
7355/ 3020
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.