به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سلیمانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان در سنندج با بیان اینکه گلزارهای مطهر شهدا ماندگارترین میراث فرهنگی در جامعه هستند افزود: هم اکنون پنج هزار و 231 مزار شهید در استان وجود دارد که چهار هزار و 816 مورد آن ساماندهی شده است.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان در ادامه یکی از مصادیق بارز زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا را برگزاری یادواره شهدا دانست و اظهار کرد: در سال جاری 512 یادواره شهدا توسط بنیاد شهید و سایر سازمان ها و نهادها در استان برگزار شده است.
وی همچنین به نامگذاری معابر و اماکن استان با نام شهدا اشاره کرد و افزود: هم اکنون 492 مکان در استان به نام شهدا نامگذاری شده است.
سلیمانی جمع آوری آثار فرهنگی باقی مانده از شهدا و نگهداری این آثار به شیوه علمی و صحیح،چاپ 50 عنوان کتاب، چاپ وصایای شهدای استان و ورود اطلاعات شهدا به سایت نوین شاهد از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری عنوان کرد.
وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت انجام می شود تاریخ شفاهی و جمع آوری و ثبت و ضبط خاطرات بازماندگان شهدا با اولویت پدران و مادران شهدا است که در این راستا نیز اقدامات خوبی انجام شده است.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان اجرای طرح سپاس را از دیگر برنامه های این نهاد بیان کرد و ادامه داد: در قالب این طرح در سال جاری 9 هزار و 708 دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران انجام شده است.
وی همچنین به تاسیس صندوق قرض الحسنه شاهد اشاره کرد و گفت: از محل این صندوق سه هزار و 608 وام قرض الحسنه به مبلغ 400 میلیارد ریال به جامعه هدف استان پرداخت شده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به فرا رسیدن 22 اسفند سالروز تاسیس بنیاد شهید و بزرگداشت روز شهدا گفت: برای بزرگداشت این ایام 13 برنامه فرهنگی پیش بینی شده است.
وی تجلیل از فرزندان شاهد و خانواده شهدا، اهدای خون به بیماران نیازمند، برگزاری یادواره شهدای دانش آموز در سقز، برگزاری مسابقه استانی حفظ قرآن کریم در میان جامعه هدف و غبارروبی و عطرافشانی مزار شهدا را از دیگر برنامه های پیش بینی شده برای بزرگداشت روز شهید عنوان کرد.
مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان اظهار کرد: همچنین در این روز دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، تجلیل از مادران و همسران شهدا، همایش پیاده روی خانواده شهدا و ایثارگران، دیدار نمادین از خانواده شهدا در شهرستان های استان و برگزاری مسابقه فوتسال انجام خواهد شد.
استان کردستان پنج هزار و 400 شهید، 9 هزار و 500 آزاده و 840 آزاده سرافزار تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.
12یادمان شهدای گمنام در کردستان وجود دارد. پنج هزار و 231 مزار شهید در استان کردستان در هزار و سه گلزار مدفون هستند.
22 اسفند در تقویم جمهوری اسلامی ایران با نام روز بزرگداشت شهدا نامگذاری شده است.
7348/6108
**خبرنگار: افسانه گلباغی/** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.