مرتضی پوریا روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در خصوص جامعه هدف مشمول خدمات حمایتی کمیته امداد این شهرستان افزود: از مهمترین و اصلی ترین بخش های حمایتی کمیته امداد اشتغال و خودکفایی است.
وی ادامه داد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی سرپرست خانوار می تواند بعد از گذراندن کلاس و دوره های مختلف در زمینه ایجاد اشتغال تا 300 میلیون ریال از این نهاد وام دریافت کند.
وی با اشاره به اینکه سه هزار و 745 خانوار تحت حمایت این نهاد شامل 6 هزار و 508 نفر هستند اظهار کرد: در مقایسه با جمعیت سرشماری شده این شهرستان در سال 1390 میانگین 12 درصد جمعیت خانوار و 6 درصد جمعیت مردم کامیاران تحت حمایت کمیته امداد شهرستان قرار دارند.
پوریا با بیان اینکه طی سال جاری این نهاد 30 میلیارد ریال کمک معیشت به مددجویان خود پرداخت کرده است اضافه کرد: این کمک معیشت ها که براساس بعد خانوار به صورت ماهیانه پرداخت می شود و از 530 هزار ریال تا سقف یک میلیون ریال است.
به گفته او فعالیت سال جاری این نهاد در زمینه پرداخت کمک هزینه خرید لوازم خانگی مددجویان و اجرای طرح مفتاح الجنه نسبت به سال های گذشته رشد چشم گیری داشت است.
پوریا با اشاره به اینکه فوت سرپرست خانوار، مادر مطلقه و داشتن سه دختر و یک پسر از جمله شرایط معافیت از خدمت سربازی مددجویان این نهاد است گفت: با توجه به این شرایط طی سال جاری این نهاد 11 مورد معافیت از خدمت سربازی داشته است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) کامیاران در خصوص اقدامات کمیته امداد شهرستان در زمینه خریداری، احداث و تعمیرات مسکن مددجویان افزود: تعداد 10 واحد شهری و هفت واحد مسکن روستایی خریداری و احداث و تعداد 60 واحد تعمیر شده است.
وی افزود: در این حوزه جمعا به ارزش چهار میلیارد و 600 میلیون ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینکه این نهاد از اوایل سال جاری تاکنون 228 فقره کمک هزینه تامین جهیزیه پرداخت کرده است اضافه کرد: هزینه تامین این میزان جهیزیه سه میلیارد و 300 میلیون ریال بوده است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کامیاران در ادامه به خدمات درمانی این نهاد اشاره کرد و افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی که بیمه روستاییان را به سازمان بیمه سلامت واگذار کرده است مددجویان روستایی این نهاد می توانند در صورت ارائه مدارک درمانی مثبت خود از بیمه مکمل و وام درمانی کمیته امداد استفاده کنند.
پوریا با اشاره به اینکه تمامی مددجویان شهری از بیمه خدمات درمانی این نهاد استفاده می کنند اظهار کرد: هزینه های آن ها در سر فصل های مختلف خدمات ویژه و خسارات متفرقه قابل پرداخت است.
به گفته او طی سال جاری 800 میلیون ریال از سوی این نهاد برای خدمات درمانی 323 مددجود هزینه شده است.
وی در خصوص بیمه بازنشستگی زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: زنان سرپرست خانوار زیر 50 سال شهری که دارای سابقه بیمه و مجریان طرح های اشتغالزایی هستند از بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی برخوردار خواهند بود.
پوریا اضافه کرد: طی سال جاری در این راستا مبلغ سه میلیارد و 400 میلیون ریال بابت بیمه بازنشستگی 395 نفر مددجوی تحت حمایت پرداخت شده است.
وی گفت: کمک به رفع سوء تغذیه کودکان زیر 6 سال و ارائه خدمات 100 درصدی به بیماران صعب العلاج از دیگر خدمات کمیته امداد در این زمینه است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کامیاران با اشاره به اهمیت کارهای فرهنگی در نهادینه کردن فرهنگ های اسلامی در جوانان افزود: این نهاد با تحت حمایت داشتن 401 دانش آموز، 31 دانشجو و چهار نفر از طلاب توانست در این راستا اقدامات بسیار خوبی انجام دهد.
به گفته پوریا در راستای کارهای فرهنگی کمیته امداد شهرستان کامیاران اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی، فرهنگی، عقیدتی و ارتقا سلامت روانی برای 312 نوعروس و تازه داماد، چهار هزار و 349 زن جوان سرپرست خانوار و دانش آموزان مقاطع مختلف کرده است.
وی اعزام مددجویان به مکان های زیارتی به صورت مستمر را نیازمند حمایت خیرین شهرستان دانست و اظهار کرد: از میان زنان و دانش آموزان 171 نفر به مشهد و 10 نفر به کربلای معلی اعزام شده اند.
وی با اشاره به اینکه حمایت و ایتام نوازی سفارش ائمه و بزرگان موسس این نهاد است اضافه کرد: تعداد 225 یتیم در شهرستان کامیاران مورد حمایت مالی و معنوی 509 نفر حامی قرار دارند.
پوریا با بیان اینکه کمک های این حامیان و کمیته امداد از ایتام به صورت ماهیانه و منظم صورت می گیرد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 2 میلیارد و 300 میلیون ریال به این ایتام کمک شده است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) کامیاران سرکشی، دیدار و هم سفره شدن با مددجویان این نهاد را انجام کاری مقدس از سوی افراد توانمند جامعه دانست و افزود: هدف کمیته امداد از اجرای طرح مفتاح الجنه نزدیک کردن این قشر به همدیگر و استفاده از ظرفیت توانمندان برای رفع فقر در جامعه است.
پوریا اظهار کرد: همکاری بهزیستی، فرمانداری و بخشداری در شناخت افراد بی بضاعت و کم بضاعت شهرستان با کمیته امداد بسیار خوب است.
وی در خصوص چگونگی جمع آوری کمک های مردمی به این نهاد اضافه کرد: علاوه بر مراجعه مستقیم به کمیته امداد در شهرستان می توان از راه سرویس های نوین پرداخت الکترونیک از طریق تلفن همراه و کد #8877* سایت اکرام، مراجعه به شعب بانک ملت، استفاده از گوشی همراه و انتقال وجه با شمارگیری #42*00*741* خطوط همراه اول و ایرانسل اقدام کنند.
به گفته او حامیان و خیرین می توانند از نحوه هزینه کرد و خدمات ارائه شده به مددجویان تحت حمایت آگاهی یابند.
وی اظهار کرد: این نهاد در شهرستان کامیاران در حوزه های امور معیشتی و حمایتی نیازمندان، توانمند سازی و کاهش فقر و اعتماد سازی و جلب مشارکت های مردمی فعالیت می کند.
وی گفت: نیازمندان بالای 60 سال، زنان نیازمند سرپرست خانوار، مردان نیازمند بالای 55 سال روستایی و شهری و نیازمندان تک و چند خدماتی از جمله افراد تحت حمایت این نهاد هستند.
به گزارش ایرنا، کمیته امداد، دومین نهاد پس از انقلاب 1357 است که به دستور امام خمینی(ره) در 14 اسفند 1357 با هدف پشتیبانی از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنها تاسیس شده است.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/6108
خبرنگار: ژاله گرگانی /** انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.