به گزارش ایرنا- تربیت و تزکیه بنا به مقتضیات و نیاز روز، باید بطور مرتب بازنگری و تقویت شود.
انقلاب اسلامی نیز یکی از اهداف مهم و بنیادین خود را موضوع تربیت اسلامی، تزکیه نفس و ترویج اخلاق اسلامی قرار داده و یکی از دستگاه های مهم و موثر در این زمینه را آموزش و پرورش تعیین کرده است.
امام راحل مسئله تربیت را مقدم بر همه امور بیان فرموده و آموزش و پرورش را یک دستگاه انسان ساز معرفی کرده اند.
مقام معظم رهبری نیز بر فعالیت های تربیتی و پرورشی با روش و اصول مترقی اسلام حسب نیاز روز بطور مکرر تاکید می کنند.
آنچه که مورد بحث امروز جامعه است درباره جایگاه تزکیه و تعلیم نیست، در این زمینه شاید حدود یک هزار جلد کتاب، مجلات، محافل سخنرانی، کلاس های پرورشی، تخصصی تربیتی و کارگروه ها برگزار شده و موجود است و هر روز نیز بر تعداد آنها افزوده می شود.
اما در این میان و در سال های اخیر خروجی مدارس و عملکرد مربیان برای تربیت نیروی انسانی مورد تاکید قرآن کریم، ائمه، بزرگان تعلیم و تربیت، کتاب های تربیتی و نظر نظام اسلامی مورد نظر است که به گفته کارشناسان در جامعه کمتر مشاهده می شود.
در مدت اخیر نیز ناهنجاری های زیادی در جامعه مشاهده شده که به سرعت کرده است.
شنیده می شود که از آنچه امروز روی می دهد از همه مصادیق گذشته بغرنج تر و نگران کننده تر است تا جایی که صدای نمایندگان مجلس را هم در آورده و کمیسیون های آموزش و پرورش، فرهنگی، اجتماعی و امنیت به بحث روز مدارس در خصوص وجود رفتارهای خشن وارد شده اند.
*پرورش و تربیت اخلاقی اولویت بعدی است
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آسیب‌های اجتماعی در مدارس اشاره کرد و گفت: موضوع امور پرورشی و تربیتی در مدارس در اولویت دوم قرار گرفته و مغفول مانده است.
حمدالله کریمی افزود: در شهرهای کوچک مانند بیجار با توجه به محوریت خانواده در تربیت و نظارت، نمونه های ناهنجاری مورد نظر کمتر مشاهده می شود.
وی اظهار کرد: دغدغه اغلب خانواده ها امروز بیشتر کمرنگ شدن پوشش چادر بعنوان حجاب برتر است و انتظار بحقی است و سوال مهم جامعه هم این است که چرا این رویه پیش آمده است.
او نقش کمرنگ مربیان تربیتی و مشاوران مدارس در تغییرات رفتاری دانش آموزان را یکی از مسایل مهم در این زمینه می داند و می گوید، امور پرورشی مدارس وضعیت خاکستری به خود گرفته و تاثیر تربیتی مثبت کمتری پیدا کرده است.
کریمی گفت: نباید تعمیق و تبیین مبانی دینی و اعتقادی را تنها به مدارس واگذار کرد بلکه دستگاه ها و نهادهای فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دیگری هم در این زمینه تاثیر گذار هستند.
*مدارس با تغییرات جامعه همراه شود
گرشاسبی مدیر یکی ازمدارس دخترانه متوسطه دوم بیجار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رفتار خیلی از دخترها نشان می دهد هنوز از مهارت لازم برای مواجهه با مسائل اجتماعی برخوردار نشده اند و این در حالی است که سرعت تغییرات و تحولات مسایل روبروی آنها درجامعه بسیار بالا است.
وی ادامه داد: وقتی دختری فکر می کند از قافله جامعه همسن و سالان عقب افتاده است تلاش می کند خود را برساند ولی نمی داند، چطور و با چه وسیله ای، با کدام راهنما و همراه می خواهد پیش برود.
به گفته وی مصادیق رشد و ترقی در جامعه روبروی او زیاد، متفاوت و در بسیاری موارد هم متناقض فرهنگ خانواده و جامعه سنتی او است.
وی که سابقه 15ساله مدیریت مدارس بیجار را در کارنامه خود دارد افزود: اگر آموزش و پرورش بطور جدی حمایت شود، میزان آسیب پذیری جامعه از ناهنجاری ها کمتر خواهد شد چرا که مدرسه خواستگاه اولیه رشد و چشم بینای دانش آموزان است.
وی با اشاره به اینکه دانش آموز از دوربین مدرسه و چشم عوامل مدرسه به دنیای دیگر نگاه می کند، گفت: اگر این نگاه با مشکلاتی مواجه باشد، قطعا نگاه دانش آموز نیز خطا خواهد رفت.
*تنها مربی پرورشی مسئول تربیت نیست
او از فعالیت یک مربی تربیتی با تدریس 6 ساعت در هفته و داشتن 200 دانش آموز بعنوان یک کار سخت تربیتی سخن گفت و افزود: در این وضعیت یک مربی پرورشی فقط می تواند، به برنامه های کلی و فوری برسد.
وی ادامه داد: این مربی وقت آنچنانی نخواهد داشت که اگر یک دانش آموز مشکل اخلاقی پیدا کرد، حداقل روزانه چند بار رفتارهای او را کنترل و ارزیابی کند و تاثیر برنامه های سازنده خود را بر روی رفتار دانش آموز رصد کند.
* وزارت آموزش و پرورش فاقد برنامه منسجم و بلند مدت پرورشی است
رضایی مربی پرورشی دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در رشته مشاوره تربیتی به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه من از برنامه های کلی وزارت آموزش و پرورش می دانم این است که باید، موضوع مسائل پرورشی و تندرستی در سطح کلان پوست اندازی کند.
وی افزود: وضعیت برنامه های وزارت درخصوص امور پرورشی بطور جدی به اصلاح نیاز دارد، برنامه های بلند، میان مدت و کوتاه مدت در این چند سال ارائه نشده است که در مدت یک دوره پنج ساله و یا 10 ساله پیگیری شود.
به گفته وی انتظار یک کار تربیتی و سازنده به تنهایی از مربی تربیتی اشتباه است و باید نیروهای آموزشی تاثیر گذار فعال دیگری در مدرسه شناسایی شود.
وی ادامه داد: بطور غیر مستقیم معلمان با استفاده از روش‌های مناسب تربیتی مبتنی بر یافته‌های علمی و ارزش‌ های اعتقادی زمینه جذب برنامه های پرورش و تربیتی را فراهم کنند.
در این باره معاون پرورشی و تندرستی آموزش و پرورش بیجار نیز معتقد است: علل مختلفی از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی، دیگاه و بی تفاوتی برخی خانواده ها در کاهش اثر تربیتی برنامه ها در دانش آموزان و ایجاد آسیب‌های اجتماعی در مدارس موثر است.
جمشید منصوری گفت: دانش آموزان خانواده‌هایی که از ماهواره و فضای نامناسب مجازی استفاده می‌کنند، بیشتر از امور پرورشی دوری می کنند.
وی افزود: برنامه ای منسجم و دراز مدت از سوی وزارت تاکنون ارائه نشده است و اکثر برنامه ها از سوی مدرسه، مربی، منطقه و استان طرح ریزی و اجرا می شود.
*همت نسبت به برنامه های پرورشی کمرنگ است
به گفته منصوری در مدت چند سال اخیر جوایز اکثر مسابقات فرهنگی، تربیتی، هنری، قرآنی و جشنواره ها که برگزار شده است به برندگان آنها اهداء نگردیده است و همین باعث شده که رغبت دانش آموزان برای شرکت در برنامه ها و مسابقات کمرنگ شود.
او رغبت کم و بی حوصلگی اولیاء دانش آموزان برای ترغیب فرزندانشان به منظور شرکت در برنامه های آموزش قرآن، احکام، امور هنری و تربیتی را بی تاثیر ندانست و افزود: برخی اولیاء حاضرند در ایام تعطیلی مدارس هزینه های زیادی را صرف آموزش موسیقی و تئاتر به فرزندان خود کنند ولی شرکت در برنامه تربیتی، آموزش قرآن و احکام شرعی را نادیده می گیرند.
به نظر معاون پرورشی و تندرستی آموزش و پرورش بیجار یک مربی تربیتی به تنهایی نمی تواند، مجموعه 150 تا 200 دانش آموز یک دبیرستان را تحت تربیت و آموزش خود دهد و باید دیگر پرسنل و حتی نیروهای خارج از مدرسه نیز به همکاری و همراهی وی بیایند که حضور روحانی در مدرسه برای برخی امور نیز در همین راستا پیش بینی شده است.
وی اظهار امیدواری کرد که روحانیون طرح هجرت بتوانند، با نفوذ کلام و تاثیر معنوی که دارند، امور پرورشی و دینی را بیشتر پوشش بدهند و شاهد رونق و جذب تعداد بیشتر دانش آموزان در برنامه های تربیتی و برنامه های نماز و دعا باشیم.
در شهرستان بیجارحدود 12هزار دانش آموز درحال تحصیل هستند.
در این شهرستان حدود 200 واحد آموزشی دانش آموزان دوره های پیش دبستانی، دوره اول و دوم ابتدائی، متوسطه اول، متوسطه دوم، فنی و حرفه ای و کاردانش تحت پوشش هستند.
حدود هزار و 500 معلم و کارکنان دیگر امور آموزشی، پرورشی و اداری مدارس را مدیریت می کنند.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی /** انتشار دهنده: امید بهمنی
** برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.