به گزارش ایرنا، فرید سپری روز چهارشنبه در پنجمین کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی استان کردستان در سنندج با اشاره به اینکه 5.4 میلیون هکتار سن گندم متعلق به خاورمیانه است گفت: از این میزان سه میلیون هکتار به کشور ایران اختصاص دارد.
وی افزود: شاخص مبارزه با سن مضر محصولات کشاورزی در کردستان نسبت به شاخص کشوری 10.3 درصد است.
وی شبکه مراقبت سن زدگی محصولات کشاورزی را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با این کار با کمترین هزینه و کمترین آلودگی محیط زیستی، آفت سن را در مزارع استان کنترل کنیم.
وی مبارزه با آفت موش صحرایی در 700 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان، مبارزه با بیماری رنگ زرد گندم در 2 هزار و 600 هکتار، مبارزه با افت مگس میوه مدیترانه ای، ایجاد 132 ایستگاه پیش آگاهی، ارزیابی کارایی سموم در سطح مزارع، آزمایشات تشخیص بیماری های گیاهی، کنترل نهالستان ها و باغات، کنترل هجوم سن های مهاجر از کشور عراق و ایجاد مزارع الگویی در سطح 50 هکتار از مزارع و باغات استان را از اقدامات سال گذشته جهاد کشاورزی در استان کردستان برشمرد.
وی اظهارکرد: در راستای ترویج روش های جدید کنترل آفات و بیماری های گیاهی به کشاورزان، عملیات کنترل آفات ترکیبات بیولوژیک گیاهی و تجهیزات کنترل غیر شیمیایی به صورت رایگان برای کشاورزان انجام شده است.
وی به طرح پایش سلامت با همکاری معاونت غذا و دارو اشاره کرد و گفت: طرح سلامت محصولات کشاورزی استان، سلامت محصولات کشاورزی را تائید کرده است و منجر به صدور گواهی استاندارد برای 2 محصول کشاورزی سیب زمینی شرکت بیوروژ و قارچ خوراکی شرکت چیا شده است.
وی افزود: در مجموع 300 میلیون تومان اعتبار در سال جاری به خرید سموم مورد نیاز و خرید سمپاشی اختصاص یافته است و یک میلیارد تومان اعتبار برای 290 هزار هکتار از اراضی سال آینده استان پیش بینی می شود.
کارشناس بیمه کشاورزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته سرمازدگی بهاره در 338 هکتار از محصولات کشاورزی، 30 میلیارد ریال غرامت به بخش زراعت و 150 میلیارد ریال غرامت به محصولات باغی وارد کرد.
مرادی ضریب نفوذ محصولات باغی در استان کردستان را 68 درصد عنوان کرد و گفت: این شاخص در سال جاری به 29 درصد رسیده است.
وی اظهارکرد: ظرفیت کمک رسانی به جامعه کشاورزی 30 درصد است در حالیکه 70 درصد افرادی که بدون بیمه هستند در معرض خسارت محصولات کشاورزی قرار دارند.
7352/1904
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.