به گزارش ایرنا امیر قادری روز سه شنبه در همایش شهرداران مراکز شهرستان های استان در استانداری کردستان افزود: این کمک ها شامل 340 میلیارد ریال از محل تبصره 2 ماده 39، 450 میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده استان، 240 میلیارد ریال از محل اعتبارات هفتگانه تخصیصی بند 'و' تبصره 6 قانون بودجه است.
به گفته وی کمک های دولت در اعتبارهای بند 'و' تبصره 2 ماده 39 با افزایش 30درصدی همراه بوده و اعتبارات ارزش افزوده استان به حساب شهرداری های استان نیز 28 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.
معاون عمرانی استاندار کردستان افزود: این کمک ها شامل واریزی به حساب شهرداری ها تا پایان بهمن بوده و تا پایان سال نیز کمک های دیگری نیز به این نهادها تزریق می شود.
قادری با بیان اینکه دولت پیگیر کمک های بیشتر به سه شهرداری شهرهای بالای 100 هزار نفر استان از جمله سنندج، سقز و مریوان است، ادامه داد: شهرداری های استان با وجود رکود ساخت و ساز و پرسنل مازاد در حوزه درآمدزایی نیز عملکرد خوبی داشته اند.
وی گفت: واگذاری اختیارات دولت به نهادهای عمومی - غیردولتی مانند شهرداری ها از اهداف دولت است که می توان با موفقیت در این هدف مشارکت مردم در اداره امور شهر تقویت می شود.

**نگاه محله محور از سوی شهرداری ها نیاز ساماندهی بافت های فرسوده است
معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه بافت های فرسوده شامل سه نوع بافت تاریخی، حاشیه ای و میانی است، گفت: انتظار می رود شهرداران در مورد بافت های فرسوده تفکر سیستمی و نگاه محله محور داشته باشند.
قادری گفت: لازم است به حاشیه شهر و روستاهای واقع در حریم که نرخ رشد آنها با نرخ رشد شهر و روستا متفاوت است نگاه ویژه ای داشته باشیم.
وی افزود: شهرداری ها برای حریم و اسکان های غیر رسمی و بافت های فرسوده و حاشیه ای می توانند راهکار ارائه دهند تا به نقش اصلی خود برای برنامه ریزی در این نقاط را عملی کنند.
معاون عمرانی استاندار کردستان با اشاره به اینکه این اقدام ها در راستای بازآفرینی محلات هدف در شهرهای استان انجام می شود افزود: فرمانداران، اعتبارات کمیته برنامه ریزی شهرستانی را همسو و همراه با سیاست ها و استراتژی ستاد بازآفرینی شهری در استان توزیع می کنند.
قادری افزود: شهرداری ها از ظرفیت تسهیلات بانک مسکن برای بافت های فرسوده نی می توانند تلاش های گسترده ای داشته باشند که می توان در کمیسیون ماده 5 با لحاظ ابزارهای تشویقی انگیزه اقتصادی برای مالکان در این بافت ها ایجاد کرد.

**شهرداری ها برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان باید برنامه های میان مدمت تدوین کنند
معاون عمرانی استانداری کردستان با بیان اینکه طرح های جامع شهری به عنوان برنامه بلندمدت تدوین می شود، افزود: در کنار این طرح، همه شهرداری های استان باید برنامه 5 ساله نیز تدوین کنند تا به عنوان نقشه راه آنها در میان مدت باشد.
قادری تدوین برنامه 5 ساله شهرداری ها را تکلیف قانونی و دارای توجیه علمی عنوان کرد و گفت: در این برنامه ها هم نیازهای آینده شهر و هم منابع تامین اعتبار برنامه ها در نظر گرفته می شود تا در نهایت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان را به دنبال داشته باشد.
به گفته وی، شهرداری ها نقش آفرین ترین دستگاه در ایام عید نوروز هستند و در آماده سازی شهر و معرفی و نشان دادن فرهنگ آن نقشی طلایی برعهده دارند.
معاون عمرانی استاندار کردستان، آماده سازی شهرهای استان همراه با ابتکار و خلاقیت، ساماندهی تابلوهای ورودی به شهر، رنگ آمیزی معابر و توجه به منظر شهری و مساله پسماند بویژه در ایام تعطیلات نوروز از سوی شهرداران را خواستار شد.
قادری گفت: شهرداران باید رویکرد فرهنگی و اجتماعی در کنار کارهای عمرانی خود داشته باشند و لازم است در ایام تعطیلات زمینه برگزاری برنامه های مختلف برای شادابی شهروندان و مسافران اجرا کنند.
استان کردستان دارای 29 شهر است که در تمامی آنها نهاد عمومی – غیر دولتی شهرداری مشغول ارایه خدمات به مردم است.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران قرار و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.
این استان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.