به گزارش خبرنگار ایرنا، ' سیده اسرا پاک نهاد' پژوهشگر و مخترع جوان کردستانی در ایده ای منحصر به فرد برای نخستین بار در سطح جهان تلفنی را برای نابینایان طراحی کرده که حالت اسمارت واچ (ساعت هوشمند) را دارد.
اختراع و ایده این مخترع جوان جزو 100 ایده برتر نمایشگاه بین المللی فناوری ربع رشیدی تبریز بوده و در نمایشگاه هفته پژوهش امسال در تهران با حضور دکتر میرزاده رونمایی شده است.
این پژوهشگر جوان کردستانی درباره اختراع خود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: عنوان این طرح و اختراع ' دستبند هوشمند مچی بینا' است و بر روی صفحه کلید این دستنبند خط بریل گذاشته شده و نابینایان می توانند به راحتی با بریل تایپ کرده و شماره گیری کنند.
اسرا پاک نهاد اظهار کرد: لازم نیست هیچ برنامه ای بر روی گوشی نصب شود این دستبند موجب می شود که گوشی خود به وایرلس و بلوتوث اتصال پیدا کند اما گوشی مورد استفاده باید اندرویدی باشد.
وی افزود: وقتی که گوشی اندرویدی باشد پیامکی که به وسیله خط بریل روی دستبند تایپ می شود بر روی صفحه تماس و صفحه پیامک گوشی نمایان می شود و لازم نیست که فرد گوشی را بیرون بیاورد به وسیله همان دستبند ارتباط خود را برقرار می کند.
این مخترع جوان کردستانی با بیان اینکه استفاده از این دستبند هوشمند موجب حذف عصای نابینایان می شود گفت: این دستبند قادر است تا 2 متر مانع عمودی و افقی را شناسایی کند.
وی ادامه داد: در مجموع این گوشی اسمارت واچی (ساعت هوشمند) است که در ایران تولید شده و GPSنیز بر روی آن نصب شده تا اگر فرد نابینا مسیر را گم کرد به راحتی آن را پیدا کند.
پاک نهاد اظهار کرد: دوران دبیرستان معلمی نابینا داشتیم که نمی توانست با گوشی کار کند از همان موقع ایده ساخت این دستبند به ذهنم رسید و این ایده را به جشنواره خوارزمی فرستادم که برگزیده شد.
وی هدف از این کار خود را کمک به نابینایان برای استفاده از گوشی تلفن همراه عنوان کرد و گفت: در زمینه ثبت این اختراع با مشکلی مواجه نشدیم و مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه آزاد سنندج تاکنون بسیار خوب از این طرح و ایده حمایت کرده است.
این مخترع و پژهشگر جوان کردستانی افزود: این کار مربوط به روشن دلان است و نیاز است که از سوی سازمان بهزسیتی استان برای شناخته شدن در سطح کشور و خرید و انبوه سازی مورد حمایت قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما یک تیم تحقیقاتی متشکل از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد سنندج و دانشگاه کردستان هستیم که در مرکز رشد دانشگاه آزاد مستقر بوده و بر روی آخرین دستاوردهای خود کار می کنیم.
پاک نهاد با بیان اینکه اختراعات زمینه ساز تولید شغل در جامعه است گفت: مسئولان باید بیش از پیش از کارهای پژوهشی حمایت کنند تا به محصول و اختراع تبدیل شود و همچنین زمینه ای فراهم شود که در بروکراسی اداری گیرنکند.
این مخترع جوان کردستانی اظهار کرد: نوآوری های علمی به گونه ای است که اگر در بروکراسی اداری گیر کند ممکن است در آن فاصله ایده مورد نظر به ذهن افراد دیگری خطور کند و همچنین موجب می شود پژوهشگر دلسرد و خسته شده و به فکر فروش ایده خود برسد و یا به کشورهای دیگر بفرستد و پس از چند سال همان کشورها این محصول را به چندین برابر قیمت به خود ما بفروشند.
وی ادامه داد: هم اکنون حمایت های مسئولان از ایده ها و کارهای پژوهشی وجود دارد اما کافی نیست و باید حمایت ها و توجهات بیشتر شده و بروکراسی اداری این طرح ها کمتر بوده و با سایر کارها تفاوتی داشته باشد.
این مخترع جوان در ادامه افزود: پژوهش باکیفیت و تاثیر گذار به پژوهشی گفته می شود که بتوان از آن خروجی مناسب برای جامعه بدست آورد و در حال حاضر ما نیاز به تولید و راه اندازی خط های تولیدی برای ایجاد شغل و انگیزه در میان فارغ التحصیلان رشته های مختلف داریم.
سالانه هزاران اختراع به ثبت می رسد اما اختراعی را می توان مناسب قلمداد کرد که بتواند کاربردی در زندگی روزمره مردم داشته باشد.
امید می رود مسئولان و نهادهای مختلف از ایده ها و طرح های جوانان خلاق این مرز و بوم حمایت کرده و زمینه هر چه بیشتر رشد و توسعه علمی کشور را فراهم اورند.
اسرا پاک نهاد متولد 1369 از سنندج بوده و دارای کارشناسی حسابداری و پژهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است.
7348/1904
**گزارش: افسانه گلباغی/** انتشار دهنده: مسعود احمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.