در ادامه این گزارش به قلم شیروان یاری امده است: درحالی که این روزها خبر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شماری از استان‌های کشور، شهروندان را به سرفه ی وحشت خس خس سینه انداخته است، رییس اداره مبارزه با بیمارهای طیور و زنبور عسل دامپزشکی استان از وضعیت سفید کردستان اطمینان می‌دهد و به صراحت می‌گوید که تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور وحشی، آزاد ، مهاجر و بومی مشاهده وگزارش نشده است.
دکتر محمد طاهر پارسا فر از کنترل کامل بر واحدهای مرغداری گوشتی و تخم گذار کردستان خبرداد و افزود: تمام فرایند کشتار روزانه مرغ تحت مراقبت دامپزشکی است و مردم نگران مصرف گوشت مرغ در سبد غذایی نباشند.
او خبر شیوع آنفلوآنزا در استان کرمانشاه را ناشی از عرضه و مصرف مرغ زنده در یکی از خانه باغ‌های این شهر دانست و به شهروندان هشدار داد که از هرنوع خرید و مصرف مرغ‌های زنده پرهیز کنند.
او شمار واحدهای مرغداری صنعتی گوشتی، مادر، تخم گذار و سایر طیور را 750 واحد با ظرفیت 16 میلیون قطعه جوجه ریزی دوره‌ای اعلام کرد و گفت:در 1900 روستای کردستان، 700 تا 1 میلیون قطعه طیور بومی روستایی وجود دارد که از روستا نشینان تقاضا می‌شود تا زمان عبور از این بحران بیماری، از گوشت مرغ‌های کشتار روز با مهر و آرم دامپزشکی استفاده کنند.
پارسافر شایعه تلفات پرندگان کوتاه پرواز، وحشی، آزاد، مهاجر، طیور مرغداری‌ها و بومی روستایی درشبکه‌های مجازی در محدوده استان کردستان را قویا تکذیب می‌کند و می‌گوید: تلفات این پرندگان به دلیل ابتلای بیماری آنفلوآنزا، اصلا صحت ندارد؛ بلکه این تلفات ناشی از بیماری نیوکاسل است، که هیچ ربطی به آنفلوآنزای پرندگان ندارد و نیوکاسل یک بیماری نرمال سالانه ی بدون خطر انسانی، در بین جمعیت طیور است.
این مقام دامپزشکی برای عبور از این بحران، مشارکت همگانی مردم و رسانه‌ها را به کمک طلبید و از مقامات انتظامی و امنیتی خواستار برخورد با برهم زنندگان امنیت روانی مردم با انتشار اخبار کذب آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فضای مجازی به ویژه در در استان‌های پاک و سفید شد. معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با تایید کامل اظهارات این مقام دامپزشکی از آمادگی کامل و تجهیز مراکز درمانی استان برای پذیرش و مداوای بیماران درصورت ابتلا به این بیماری شد.
دکتر هومن قصری اطمینان داد که تاکنون حتی یک مورد پذیرش و بستری بیمار مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بیمارستان‌های کردستان مشاهده و گزارش نشده است.
به گفته او بستری ناشی از آنفلوآنزای فصلی در فصل سرما پدیده‌ای طبیعی ونرمال است؛ اما متاسفانه شماری از افراد به دروغ سعی در برهم زدن امنیت روانی مردم دارند.
او به شهروندان توصیه کرد که از مصرف مرغ زنده و پرندگان وحشی مهاجر در این ایام برای کنترل و رفع کامل بیماری فوق حاد پرندگان در کشور خودداری کنند.
1904
** انتشار دهنده: مسعود احمدی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.