هوشنگ اولی‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد حادثه، ۳۹ مورد آن آتش سوزی و انفجار در اثر نشت گاز و یک مورد حادثه ناشی از مسمومیت گاز منواکسیدکربن بوده است.

وی اضافه کرد: امسال هفت نفر در این استان بر اثر استفاده ناایمن از وسایل گاز سوز جان خود را از دست دادند که پنج نفر آنان ناشی از انفجار و آتش‌سوزی و ۲ نفر در اثر خفگی بوده است.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان یادآور شد: این شرکت سالانه برای فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی استفاده صحیح از وسایل گازسوز، اقدامات و برنامه‌های زیادی در مدارس، مساجد و از طریق رسانه‌ها انجام می‌دهد.

اولی‌زاده با بیان اینکه اتفاقات مربوط به حوزه گاز شامل ۲ بخش انفجار و خفگی است، افزود: مهار نکردن شلنگ وسایل گازسوز به وسیله بست فلزی از مهمترین دلایل نشت گاز و نهایت انفجار در محل مورد استفاده است.

وی تاکید کرد: استفاده از شلنگ‌های طولانی و قرار گرفتن آنها در معرض حرارت و یا صدمات احتمالی از جمله عوامل مهم در بروز نشت و انفجار گاز است ضمن اینکه طول شلنگ نباید از ۱۲۰ سانتیمتر بیشتر باشد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان گفت: غیراستاندارد بودن شلنگ، عدم استفاده از درپوش مناسب برای مسدود کردن شیرهای گاز بدون استفاده و دخالت افراد غیر متخصص در تعمیر و دستکاری وسایل گازسوز به ویژه خصوص نصب سه راهی های برنجی و غیر ایمن، از دیگر دلایل بروز انفجار و آتش سوزی است.

اولی‌زاده بر لزوم استفاده از وسایل گاز سوز استاندارد تاکید کرد و اظهار داشت: استفاده از وسایل گاز سوز فاقد ترموکوبل مثل سماور گازی ممنوع و خطرناک است.

دلایل مسمویت ناشی از گاز مونواکسیدکربن

وی اظهار داشت: مسمومیت ناشی از حوادث در اثر نداشتن دودکش مناسب برای وسایل گازسوز مانند بخاری و آبگرمکن و یا به دلیل عدم تهویه کافی هوا در فضای اتاق روی می‌دهد.

مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان گفت: برای خارج شدن گاز منواکسیدکربن از فضای منازل مسکونی باید از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کرده و از لوله بخاری فولادی استفاده شود چرا که بکارگیری لوله های فنری مرگ آفرین است.

اولی‌زاده اضافه کرد: مسیر دودکش باید از داخل دیوار عبور کرده و تا پشت بام امتداد داشته باشد، ضمن اینکه از کف بام یک متر ارتفاع و حتما از کلاهک اچ (H) مانند استفاده شود.

وی یادآور شد: تجربه و آمار نشان می‌دهد که اغلب حوادث ناشی از گاز طبیعی در اثر عدم آشنایی مصرف‌کنندگان گاز به اصول ایمنی است که تلاش ما اطلاع رسانی در این زمینه است.

شرکت گاز کردستان حدود ۵۲۸ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی، عمومی و ادارات دارد و  بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر جمعیت استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.