حسین خوش اقبال عصر دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این خسارت ها در شهرهای سنندج، مریوان و سقز به اموال عمومی، بانک‌ها، پمپ‌های بنزین و مراکز خدمات شهری وارد شده است.

وی در خصوص جزئیات این خسارت‌ها اضافه کرد: در اغتشاشات هفته گذشته، ۶۷ شعبه بانک، ۱۷ ادارات، ۲۵ خودپرداز، هفت پمپ بنزین، هفت فروشگاه، ۲ دفتر بیمه و تاسیسات شهری دچار خسارت (تخریب و آتش سوزی) شده است.

خوش اقبال با بیان اینکه مردم برخی شهرهای این استان شنبه هفته گذشته به در راستای اعلام اعتراض به حق خود به خیابانها آمده بودند، افزود: برخی از افراد وابسته به بیگانه و اشرار از این فرصت استفاده کرده و به بهانه حمایت از مردم شریف استان دست به خرابکاری و اغتشاش در سه شهر سنندج، مریوان و سقز زدند.

وی یادآور شد: در حالیکه مردم از همان ابتدا صف خود را از این افراد جدا کردند اغتشاشگران کماکان به کار خود ادامه داده و باعث تخریب اموال عمومی دولتی و بخش خصوصی از جمله بانک ها و پمپ های بنزین که مراکز خدمات رسان هستند، شدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان برآورد کلی این خسارتها را حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: مردم استان روز شنبه گذشته به منظور محکوم کردن اقدامات اشرار و اغتشاشگران به خیابان آمده و نسبت به آنان اعلام انزجار کردند.

خوش اقبال با بیان اینکه بسیاری از عاملان اغتشاشات در این استان دستگیر شده‌اند، تاکید کرد: اشرار، اوباش، سابقه داران امنیتی و وابستگان به گروه‌های ضد انقلاب و معاند نظام بیشترین تعداد این افراد هستند.

وی افزود: دستگاه‌های انتظامی و امنیتی پس از بررسی‌های دقیق از این افراد متوجه شدند رهبری این اغتشاشات بر عهده افراد وابسته به گروه‌های معاند نظام اسلامی و ضد انقلاب بود که بسیاری از آنها در دستگاه‌های قضایی و امنیتی سابقه برهم زدن امنیت جامعه را در پرونده دارند.

خوش اقبال با بیان اینکه برخی از این افراد نیز از استان های دیگر به کردستان برای ایجاد ناامنی آمده بودند، اضافه کرد: آنان نیز دارای سوابق کیفری و امنیتی هستند و تحقیقات لازم از این افراد در حال انجام است و بطور حتم برخوردهای قانونی با آنها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه از اغتشاشگران تعداد زیادی سلاح سرد، قمه و دیگر ابزار و آلات ممنوعه کشف شد، اظهار داشت: برخی از دستگیر شدگان پس از تحقیقات قانونی مشخص شد دخالتی در اغتشاشات نداشته و تنها به دلیل احساسات فردی گرفتار شده و مورد سوء استفاده لیدرهای اغتشاشات قرار گرفتند که آزاد شدند.

روز شنبه ۲۵ آبان و پس از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین، برخی از مردم در خیابان‌ها برای اعلام اعتراض خود از این گرانی حضور یافتند اما برخی فرصت‌طلبان و سوء استفاده کنندگان از این اعتراض‌های به حق مردم، آن را تبدیل به اغتشاش کرده و به اماکن عمومی، بانک ها، جایگاه های عرضه بنزین و خودروهای شخصی خسارت زدند.

اعتراض‌ها به اصلاح قیمت بنزین که بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذشته در شهرهای مختلف اشکال متفاوتی داشت البته در برخی شهرها این اعتراض ها تنها در حد تجمع بود و در برخی شهرها با ایجاد ترافیک همراه بود.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، از شامگاه جمعه تا کنون در اظهار نظرهایی جداگانه تاکید کرده اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا و تصمیم همه اجزای نظام است.

همچنین دولت با توجه به دغدغه ها که درباره معیشت مردم وجود دارد موظفت است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می آید در قالب یارانه جداگانه به حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران پرداخت کند و مهمترین مساله دولت در این اصلاح قیمت اصلاح نظام پرداخت یارانه به نفع همه مردم بوده است.

دولت تاکید کرده است که به صروت ساز و کار پرداخت یارانه اصلاح قیمت بنزین اعلام می شود و تاکنون ۶۰ میلیون ایرانی از این بهره مند شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.