مهدی میراشرفی شامگاه چهارشنبه در نشست کارگروه مرز، گمرک و تجارت کردستان زیر مجموعه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اظهار داشت: طرح ساماندهی پایانه مرزی باشماق کلید خورده و تجهیزات گمرکی با اعتباراتی که سال قبل تعیین شده بود، خریداری و کارها به انجام رسیده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با اتاق بازرگانی ایران برای واگذاری تجهیزات و گمرکات به بخش خصوصی افزود: اولین قرارداد با یک شرکت خصوصی بسته شد و آمادگی داریم که در گمرکات کردستان هم این کار انجام شود البته این کار به عنوان یک سرمایه گذاری ۱۰ ساله انجام شده که بخش خصوصی می‌تواند از آن کسب سود کند.
میراشرفی با بیان اینکه کار چند شیفته شدن گمرک سیرانبند بانه نیز بررسی می‌شود، اضافه کرد: باید دولت عراق ملزم شود تا مراجع ذیصلاح این کشور مرز سیرانبند را به عنوان مرز رسمی بشناسند چرا که اگر این مساله انجام نشود، صادرات ما از این مرز به منزله قاچاق خواهد بود.
رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: استان‌های مرزی زیبنده محرومیت نیستند و نباید اجازه داد که مرز تهدیدی برای مرزنشین و کشور باشد.
 وی با بیان اینکه در شرایط ظالمانه تحریم، مرزهای هوایی و دریایی تحریم‌پذیری راحت‌تری دارند و مرزهای زمینی راه نفسی برای کشور است، گفت: با وجود همه فشارها در ۷ ماهه منتهی به مهر امسال هفت میلیون تُن کالا به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادر شده که اگر هماهنگی خوبی باشد عراق یکی از پر ظرفیت ترین کشورهایی است که نباید بازار آن را به سادگی به رقبا بدهیم.
میراشرفی با بیان اینکه عراق در زمینه صدور خدمات مهندسی و کالا بعد از چین واقعی ترین شریک تجاری ایران است، تاکید کرد: از سویی اقلیم کردستان با شباهت سنخیتی که با کالای ایرانی دارد بازار مناسبی است که اگر از این ظرفیت غفلت کنید آن را از دست خواهیم داد.
وی کولبری را در شان مردم کردستان ندانست و افزود: اگر به رونق کولبری کمک کنیم مزمت آیندگان را همراه خود خواهیم داشت ضمن اینکه اقلیم کردستان عراق با مسائل تجاری ایران همراهی بیشتری از مناطق عربی این کشور دارد که طرفیتی برای تجار کردستان است.
میراشرفی با اشاره به اینکه امکان راه‌اندازی بازار سوریه برای تجار و بازرگانان ایرانی هم فراهم خواهد شد، یادآور شد: عراق و سوریه ۲ بازار بکری هستند که می‌توان سهم بزرگی از آن را به خود اختصاص داد، به شرطی که ما دولتی‌ها هماهنگ‌تر عمل کنیم.
رئیس کل گمرک کشور اظهار داشت: با راه‌اندازی بازار سوریه، سال آینده فعالیت در گمرکات کردستان افزایش می یابد و باید تجار و بازرگانان این استان آمادگی لازم را برای افزایش فعالیت‌های خود و صادرات کالا به این کشور داشته باشند البته باید هم در صادرات و هم در واردات ۲ طرف نفع ببرند.
میراشرفی یکی از انتقادات به بخش خصوصی را نداشتن مدیریت صادرات دانست و اضافه کرد: داشتن سهم بیشتری از تجارت منوط به کار علمی و کارشناسی از سوی بخش خصوصی و دولتی است و با صادرات فله‌ای بازارهای تجاری را تا چند سال آینده از دست می‌دهیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.