محمد نهاوندیان عصر چهارشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان با بیان اینکه دولت از اجرای طرح ملی باز آفرینی شهری به دنبال سرعت بخشی به رونق تولید و تامین مسکن است، اظهار داشت: در این راستا باید میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان طبق سرعت مورد نظر دولت افزایش پیدا کند.
وی یادآور شد: در این راستا سیستم گواهی اعتبار به عنوان طرحی برای رونق تولید در زنجیره ارزش به اتکای فروش یک واحد به دیگر با اعتبار سنجی بانکی به عنوان ابزار جدید مالی در اختیار بنگاه‌های تولید قرار می‌گیرد.
نهاوندیان افزود: بانک مرکزی این سیستم را به گونه ای طراحی کرده که شامل تمامی واحدهای تولیدی از جمله تولید مسکن نیز می‌شود که در صورت تحقق آن شاهد سرعت دهی به رونق همه بخش‌های تولیدی خواهیم بود.
وی با اشاره به تاکید رییس جمهوری مبنی بر اینکه ما به کردستان مدیون هستیم و باید برنامه های توسعه ای در این استان بیش از هر چیز دیگری باشد، اضافه کرد: از گذشته کم توجهی هایی به این استان شده و دولت در صدد است با برنامه های مختلف این مشکلات را جبران کند.

نهاوندیان در خصوص اهمیت رونق تولید مسکن در کشور نیز اظهار داشت: با توجه به اینکه ساخت و ساز یک پیشران اقتصادی بود، دولت در این راستا رونق ساخت ساز را با محوریت باز آفرینی شهری شروع کرده است.
وی با بیان اینکه با رونق مسکن بسیاری از صنایع نیز رونق می‌گیرند، اضافه کرد: در صورت تحقق این هدف در کنار رونق اقتصادی به ایمنی زلزله و سلامت در جامعه نیز دست می یابیم که تخصیص اعتباراتی به این بخش از محل تبصره ۱۸ نشان از توجه دولت به آن است.

مشارکت مردم اصل اساسی در تحقق بازآفرینی شهری است

معاون اقتصادی رییس جمهوری گفت: منابعی از جمله تسهیلات، مشوق ها و اراضی دولت که به این بخش تخصیص می دهد منجر به ایجاد حرکت های توسعه گر می شود و برای تحقق این طرح این کافی نیست چرا که با سرعت فعلی تحقق طرح ملی بازآفرینی در کشور ۴۰ سال طول می‌کشد.
نهاوندیان تاکید کرد: آمار ۵۰ درصد سکونت مردم شهری کردستان در بافت ناکار آمد و فرسوده آماری تکان دهنده است و برای برون رفت از این وضعیت باید از توان مردم و سرمایه های بخش خصوصی در کنار اعتبارات دولتی بهره گرفت.

فعال شدن سرمایه مردم در تولید انبوه مسکن ضروری است

وی با اشاره به ضرورت رونق مسکن در اقتصاد کشور گفت: برای تامین مسکن انبوه در جامعه در کنار منابع دولتی باید سرمایه های بخش خصوصی و مردم را نیز فعال کنیم و در این راستا باید حرکت باز آفرینی کشور را به یک حرکت پر جنب و جوش تبدیل و نهضتی در اجرای طرح ایجاد کنیم تا در بافت تاریخی و حاشیه شهرها را به مناطق آبرومند و در شان مردم تبدیل کنیم.
نهاوندیان اضافه کرد: برای این موضوع مهم باید از توسعه گران اقتصادی دعوت به عمل آید که اتاق بازرگانی می تواند فراخوانی را برای مشارکت تمام سرمایه گذران بومی و غیر بومی اعلام و درخواست سرمایه گذاری و مشارکت در این طرح کند.

سنندج در اجلاس جهانی گردشگری سهیم می شود

معاون اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه ایجاد روند ۲ سویه گردشگری و سرمایه گذاری در بخش باز آفرینی شهری از لازمه های موفقیت آمیز بودن این طرح در کشور است، افزود: ایران در سال ۲۰۲۰ میزبان اجلاس جهانی گردشگری است که با توجه به پتانسیل های کردستان می توانیم سنندج را به عنوان میزبان یکی از بخش های این اجلاسیه انتخاب کنیم.
وی یادآور شد: باید در این راستا جاذبه های بصری و سکونتگاه های مختلفی در استان ایجاد کنیم که اجرای طرح باز آفرینی شهری با توجه به این مهم می تواند گام مثبتی در شرایط انتخاب سنندج به عنوان میزبان این اجلاسیه باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.