شهرام ملکی عصر چهارشنبه در ستاد بازآفرینی شهری کردستان که با حضور محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت کردستان در ۳۰ شهر زندگی می‌کنند که معادل ۷۰ درصد جمعیت شهری و ۳۰ درصد روستایی است.
وی اضافه کرد: شهرداری این شهرها در سال جاری چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه مصوب دارند که در سال های گذشته بودجه مصوب شهرداری های استان به صورت میانگین ۹۰ درصد تحقق پیدا کرده بود.
ملکی افزود: از نظر سرانه بودجه هر شهروند ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال است که این میزان در سال جاری به ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال رسید و این سرانه در مقایسه با شهرهای استان‌های همجوار از جمله ایلام، کرمانشاه و همدان بسیار پایین تر است.  
معاون استاندار کردستان یادآور شد: مقوله بازآفرینی شهری یکی از مهمترین برنامه های مدیریت شهری در زمان حاضر است  که از ۲ سال پیش در حوزه باز آفرینی شهری شرایطی فراهم شده که از داشته های خود به نحو احسن استفاده و منابع ملی را به این حوزه اضافه کنیم در این راستا در سال ۹۶ و ۹۷ و نیمه اول ۹۸  استان روند رشد مناسبی داشته است.
وی تاکید کرد: در شهر سنندج ۴ ناحیه منفصل با ۱۰۰ هزار نفر از ۴۱۰ هزار نفر جمعیت شهر داریم که با همان پیشینه روستایی با تمام نواقص به شهر الحاق شده و مدیریت شهری موظف است به عنوان شهروند به آنان خدمات ارایه کند.
ملکی گفت: از هفت شهر مرکز شهرستان که مطالعه بازآفرینی شهری در آنها انجام شده حدود ۵۰ درصد از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت شان در ۲۵ درصد سطح این شهرها زندگی می‌کنند که شاخص خدمات در مناطق حاشیه و بافت فرسوده آنها بسیار پایین تر از میانگین کشوری است.
معاون استاندار کردستان اضافه کرد: در استان نگاه به این طرح به گونه ای است که علاوه بر حوزه باز آفرینی شهری، تقویت اقتصاد و تولید مسکن در این مناطق توسعه یابد.
وی با اشاره به اینکه در برخی مناطق منفصل شهری نیز برخی اتباع خارجی از جمله پاکستانی و افغانستانی سکونت دارند، افزود: آمار دقیقی از تعداد این اتباع وجود ندارد اما درصد آن طبق برآوردهایی برخی نهادها خیلی پایین است.

دولت ۹۲۵ میلیارد ریال در بازآفرینی شهری کردستان سرمایه گذاری می کند 

رئیس اداره بازآفرینی شهری کردستان نیز در این جلسه گفت: دولت در قالب طرح باز آفرینی شهری ۹۲۵ میلیارد ریال در این استان سرمایه گذاری می‌کند که این میزان اعتبار از سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای اجرای ۶۷ طرح بازآفرینی شهری هزینه شده و تاکنون اجرای ۶۶ طرح آن در ۲۳ محله هشت شهر آغاز شده است

مصطفی رضایی با بیان اینکه تاکنون هشت طرح از این موارد به بهره برداری رسیده و ۱۱ طرح دیگر نیز آماده واگذاری به پیمانکاران است،  اضافه کرد: در سال جاری برای ۱۱ طرح با ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار برنامه ریزی شده که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش دارد.

رئیس اداره بازآفرینی شهری کردستان با بیان اینکه ساخت مسکن طبق برنامه از مهمترین برنامه های دولت در بافت تاریخی که اماکن دولتی است، می‌باشد، افزود: علیرغم سهم این استان که حدود سه هزار و ۵۰۰ واحد است برای ۵ هزار واحد برنامه ریزی ساخت داریم و انتظار می رود دولت یاور راه و شهرسازی در این اقدام باشد.

وی یادآور شد: افزایش اعتبار تبصره ۱۸ استان از ۳۵۰ میلیارد ریال به یک هزار میلیارد ریال، تخصیص ۲۰ هزار تن قیر، اصلاح پرداخت تسهیلات، کمک به تولید پنج هزار واحد با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال، ابلاغ ضوابط تشویقی و کمک به شهرداری ها از جمله درخواست های این استان برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری در این استان است.

۲ هزار طرح باز آفرینی شهری در کشور اجرا می‌شود 

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری کشور نیز در این جلسه گفت: این شرکت در راستای تحقق طرح ملی بازآفرینی شهری حدود ۲ هزار طرح در شهرهای مختلف کشور در دست احداث و اجرا دارد.

سید محمد پژمان اظهار داشت: برای تحقق اهداف طرح ملی بازآفرینی شهری با توجه به ابعاد اقتصادی، فرهنگی زیر ساختی، روبنایی و کالبد شهری نشان میدهد یک طرح فرابخشی و بین دستگاهی است.

وی اضافه کرد: دولت اهتمام جدی در راستای تحقق این طرح دارد و در تعریف طرح ها تمام دستگاه ها و نهادها به میزان وسع خود باید کمک کار شرکت ملی بازآفرینی شهری باشند.

پژمان با اشاره به اینکه میزان همدلی و همکاری که در استان ها بین نماینده عالی دولت و مدیریت شهری ایجاد و منجر به تحقق این طرح در سطح عالی میشود، افزود: باید تدبیری اندیشیده شود که مشارکت مردم را در این بین بیشتر کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این وزارتخانه در اجرای ملی بازآفرینی شهری اهدافی مانند تولید مسکن، توسعه زیرساختی و توسعه خدمات روبنایی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی را دنبال می کند.

پژمان گفت: برای توانمند کردن این مردم باید به صورت جدی با کمک دستگاه ها عمل کرد که در این راستا مهارت آموزی، کارآفرینی و فضای آموزش مهارتی در این محلات نیز تعبیه می شود تا مردم با دریافت آموزش و توانمند شدن امکان مشارکت در تولید ملی و اقتصاد ملی و سهم آفرینی در تغییر سرنوشت خود را داشته باشند.

وی تاکید کرد: کردستان در جلب مشارکت و هماهنگی بین بخشی در رتبه های بالای کشوری قرار دارد و برنامه های طرح ملی بازآفرینی شهری در این استان به صورت عالی در حال انجام است.

پژمان یادآور شد: در بخش تولید مسکن در این بافت به دنبال آن هستیم متقاضیان و ساکنان بافت فرسوده و حاشیه پروانه رایگان ساخت از شهرداری دریافت کرده و از راه و شهرسازی نیز مشوق هایی دریافت کنند.

وی اظهار داشت: این شرکت در طرح اقدام ملی مسکن سهمی ۱۰۰ هزار واحدی دارد که تاکنون برای دریافت تسهیلات ۲۰ درصد سهمیه اعتبار در اختیار این شرکت قرار گرفته و این تعداد افراد به بانک معرفی شده اند.

محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور با همراهی جمعی از معاونین وزرا، روسای سازمان ها و نهادهای حوزه های مالی و  اقتصادی کشور به منظور ارزیابی پیشرفت طرح های توسعه ای، اقتصادی و عمرانی به استان کردستان سفر کرده است.

سفر نهاوندیان به استان کردستان سه روزه و تا جمعه ادامه دارد، بازدید از طرح‌های بازآفرینی شهری؛ بافت فرسوده و شرکت در ستاد بازآفرینی کردستان و همچنین جشن آوای ارادت از برنامه‌های وی در اولین روز سفر (چهارشنبه) به این استان است.

شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کردستان در اولین روز سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور به این استان چندین کارگروه با حضور مسئولان کشوری در استان برگزار می‌کند که شامل کارگروه مرز، گمرک و تجارت، کارگروه امور مالیاتی، بیمه و تامین اجتماعی، کارگروه معدن و کارگروه بانکی است.

وی صبح پنجشنبه در سی و چهارمین شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با محوریت جمع بندی مشکلات حوزه معدن، گمرک، تجارت، امور مالیاتی، بیمه، تامین اجتماعی و بانکی برگزار می‌شود شرکت می کند.

نهاوندیان پس از شرکت در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به شهرستان دیواندره برای بهره برداری از کارخانه آب معدنی تینو و پس از آن به بانه برای بازدید از مرز سیرانبند سفر می‌کند.

نهاوندیان در روز سوم سفر (جمعه) خود نیز در همایش بهبود فضای کسب و کار در دانشگاه کردستان حضور می‌یابد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.