کمال حسینی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه بانکی زیر مجموعه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان با دستور کار مسائل و مشکلات مالیاتی استان با بیان اینکه این موضوع نشان دهنده توزیع نامتوازن منابع مالی در کشور است، افزود: منابع مذکور بر مبنای ظرفیت‌ها واگذار نمی‌شود چرا که بیشتر این منابع پیرامون مرکز و در اختیار استان‌های توسعه یافته است.
وی تاکید کرد: نیاز است با همت شبکه بانکی کشور، منابع مالی بیشتری به استان‌های کمتر برخوردار بویژه مرزی سوق داده شود تا بتوان با پرداخت تسهیلات مناسب، در راستای رونق تولید و رفع مشکلات واحدهای تولیدی گام برداشت.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کردستان سپرده‌های موجود در بانک‌های استان تا پایان ۶ ماهه اول امسال را ۱۱۴ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: نسبت منابع بانکی به مصارف آن ۸۲، ۶ درصد است که نیاز است به ۱۰۰ درصد برسد ضمن اینکه درآمد سرانه استان نصف متوسط کشوری است.
حسینی اضافه کرد: از محل اعتبارات یارانه‌ای، هشت درصد از یارانه سود تسهیلات بانکی معادل ۱۰۰ میلیارد ریال به بخش صنعت و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز به بخش کشاورزی اختصاص یافته که تاکنون یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال آن جذب و پرداخت شده است.
وی به جمع‌آوری ۹۵ طرح نیمه‌تمام صنعتی و کشاورزی با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد به منظور پرداخت تسهیلات و با هدف تکمیل این طرح‌ها اشاره کرد و یادآور شد: برای تکمیل این طرح‌ها یک هزار و ۲۰ میلیارد ریال نیاز است که بتوانیم در قالب تسهیلات آنها را وارد مدار اجرا کنیم.
مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری کردستان گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای ۱۸ طرح پیشران صنعت با اعتبار سه هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال انجام شده که امیدواریم با تامین منابع آن به ایجاد ۶ هزار و ۵۳ اشتغال جدید کمک کنیم.
حسینی به برنامه‌ریزی برای اجرای سه طرح پیشران کشاورزی و افزایش تولید ۱۳ هزار تُنی گوشت قرمز در استان اشاره کرد و اظهار داشت: برای اجرای این طرح‌ها سه هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که منجر به ایجاد اشتغال ۸۱ هزار نفر خواهد شد.
وی اضافه کرد: بانک‌های استان تا پایان نیمه اول امسال ۵۷۱ میلیارد تومان مطالبات از مشتریان در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، مسکن و دیگر حوزه‌ها داشته اند که ا ین هم یکی از مشکلات است.

بانک‌ها در بحث پرداخت تسهیلات سختگیرانه عمل می‌کنند
رییس اتاق بازرگانی کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل و دغدغه اصلی مردم این استان بیکاری و اشتغال است، اظهار داشت: بانک‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات به کارآفرینان سختگیرانه عمل می‌کنند و سیستم‌شان آنچنان که انتطار است در خدمت واحدهای تولیدی نیست.
سیدکمال حسینی افزود: شرکت‌های کوچک محرک توسعه هستند و باید در راستای رفع مشکلات و پرداخت تسهیلات به این واحدها با جدیت گام برداشت ضمن اینکه نیاز است شرکت‌های بزرگ برای سرمایه‌گذاری به کردستان سوق داده شوند.
وی با بیان اینکه در ۲ سال اخیر کارهای خوبی از جانب بانک‌ها در بحث پرداخت تسهیلات انجام شده است، یادآور شد: پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در کردستان نسبت به منابع مالی ۷۰ درصد است و شرکت‌های کوچک توان گردش مالی مورد نظر بانک‌ها را برای رفع مشکلات خود بکار گیرند.
عدم امکان و داشتن وثیقه برای ارائه به بانک از جانب متقاضیان روستایی با هدف دریافت تسهیلات، کم بودن فرصت بازپرداخت تسهیلات و عدم تصمیم گیر بودن برخی بانک‌های استان برای پرداخت تسهیلات به متقاضیان از جمله مشکلاتی بود که حسینی به آن اشاره کرد.
تعدادی از مدیران واحدهای تولیدی استان نیز در این جلسه به مشکلاتی از قبیل عدم پذیرش اسناد واحد مسکن روستایی به عنوان وثیقه از طرف بانک‌ها، لزوم داشتن ضامن کارمند، پیچیده بودن مراحل دریافت تسهیلات و اختیارات کم بانک‌ها در این حوزه اشاره و خواستار رفع این مشکلات شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.