مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان روز سه‌شنبه در مراسم افتتاح این خانه‌های بهداشت کارگری اظهار داشت: بر اساس مفاد قانون کار، کارفرمایان واحدهای تولیدی و صنعتی با ۵۰ نفر نیروی کار و بیشتر مکلف به ایجاد خانه های بهداشت کارگری هستند که از ۲ سال گذشته تاکنون تعداد این خانه‌ها در استان از ۲۳ مورد به ۶۰ خانه رسیده است.

برهان صلواتی با اشاره به اینکه در کردستان بیش از ۱۰۰ واحد بالای ۵۰ نفر نیروی کار وجود دارد، افزود: از آنجا که کارفرمایان بیشترین نفع از سلامت کارگران را می‌برند توجه و همکاری کارفرمایان نسبت به فراهم کردن لوازم تامین سلامت کارگران امری ضروری است.

صلواتی وضعیت راه اندازی خانه های بهداشت کارگری در این استان را زیبنده استان ندانست و اضافه کرد: علوم پزشکی، تامین اجتماعی و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی تمام تلاش خود را برای رسیدن به نقطه مطلوب در این راستا بکار گرفته‌اند.

وی گفت: هدف از تاسیس خانه های بهداشت کارگری تامین سلامت کارگران، ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتارهای مناسب بهداشتی در بین کارگران و سالم سازی محیط کار در کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی و معادن است.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآورشد: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از سلامت، حق همگانی بوده و ماده ۱۴۷ قانون کار جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف به ارائه خدمات بهداشتی به کارگران کرده است.

صلواتی اضافه کرد: از این رو از سال ۱۳۶۶ برنامه مشترک ارائه مراقبت های اولیه بهداشتی به بیمه شدگان با همکاری مجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهداشتی اجرا می‌شود.

اعتیاد مهمترین چالش جوامع کارگری  است

مدیر درمان تامین اجتماعی کردستان

مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی کردستان نیز در این مراسم گفت: اعتیاد در سال‌های اخیر در جوامع کارگری به مشکل و معضل جدی تبدیل شده که وجود این خانه‌های کارگری در راستای کنترل این وضعیت می تواند بسیار موثر باشد.

هوشنگ فولادی اظهار داشت: تغییر نگرش در خصوص اعتیاد در جامعه از جرم به بیماری اقدام بسیار خوبی برای مقابله با این معضل اجتماعی است که باید این اقدام را به صورت فرهنگ نیز نهادینه کرد.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی جامعه کارگری را به سرعت تحت تاثیر قرار می دهند اضافه کرد: مسئولان خانه بهداشت کارگری در حفظ سلامت کارگران که موجب افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدی می‌شود بسیار موثر هستند و باید در این راستا با برگزاری کارگاه‌ها و دورهای آموزشی تقویت شوند.

فولادی با بیان اینکه دستگاه‌های ذی ربط در استان مشغول تلاش برای ارتقاء وضعیت کمی و کیفی این خانه ها هستند افزود: کارفرمایان نیز در این راستا باید به کمک این دستگاه ها بیایند تا شاهد ارتقاء و رشد سلامتی بیش از پیش جامعه کارگری استان در آینده باشیم.

در این مراسم مجوزهای تاسیس ۱۶ خانه بهداشت کارگری به مسئولان این واحدها اهدا و فعالیت آنها در راستای خدمت رسانی بهداشتی به جامعه کارگری از امروز به صورت رسمی آغاز شد.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.