به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، یادواره عارف نامی کُرد، خالق مولودنامه، معراجنامه ، شمس العقائد  سید بهاءالدین شمس قریشی که به زبان های کردی، فارسی و عربی اشعار فراوانی را داشته اند، به عنوان بزرگترین آیین مولودی‌ خوانی کشور و جشن بزرگ وحدت، امسال هم با استقبال عاشقان پیامبر در صحن جدید مسجد جامع سنندج برگزار شد، مراسمی که هر ساله پرشور و پررنگ‌تر از سال قبل آن برگزار می‌شود.

 این مراسم که به صورت زنده از شبکه استانی کردستان نیز پخش شد با تلاوت آیاتی چند از سوره محمد (ص)، توسط قاری و مداح برجسته سنندجی حمید وکیلی آغاز گردید.

مجری برنامه آرش حسین پناهی که خود از مداحان توانمند کردستانی نیز محسوب می گردد و در چند سال اخیر اجرای مراسم را برعهده داشته است با حضور در پشت تریبون و  دعوت از گروه غوثی به سرپرستی استاد عبدالرحمان غوثی اولین اجرای مولودی خوانی این دوره از یادواره را آغاز نمود.

سپس گروه اخوان به سرپرستی منصور مرادی، مداحی ابراهیم علیپور و همخوانی امیر ملکی با دعوت مجری برنامه دومین اجرای این مراسم را با دو زبان کردی و فارسی اشعاری را در مدح و ستایش حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) آغاز نمودند.

استقبال از این دوره از جشنواره به اندازه ای بود که سه صحن این مسجد بزرگ مملو از جمعیت شده بود و مجری برنامه از مردم خواست که فاصله نشستن ها را کم نموده تا کسانی که امکان ورود به مسجد را پیدا نکرده اند بتوانند ورود پیدانمایند.

سید بهاءالدین حسینی با همراهی گروه یاسین از مولودی خوانان نامی و پیشکسوت استان با قرائت بخشی از مولود نامه و تنزیله هایی در وصف پیامبر (ص)، مهر و مهربانی وجودی آن حضرت را در سالن طنین انداز نمود و حال و هوای خاصی را به مجلس مولودی خوانی داد.

 ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری در این جشن معنوی با تقدیر از مشارکت بالای مردم و حضور پرشورشان در جشن میلاد پیامبر مکرم اسلام، اظهار داشت: حضور تک‌تک شما در مراسمی که به شکرانه میلاد رسول مهربانی و فخر کائنات برگزار شده حاوی این پیام برای پیامبر است که همه شما دوستدار پیامبر و محبت ایشان هستید.

وی  از پیامبر مکرم اسلام به عنوان معلم بزرگ عالم بشریت نام برد و گفت: این مراسم پیام یکدلی را دارد و روح و جوهر وحدت و برادری را می‌توان در بین این مردم دید.

ماموستا رستمی تصریح کرد: هفته وحدت، موعد ولادت و هجرت رسول خدا(ص) و ولادت مرکز عرفان و خداشناسی امام جعفر صادق (ع) است.

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: پیامبر مکرم اسلام  برقرار کننده اخوت، برادری، الفت، صلح و دوستی بودند و ما به این مفتخریم که امت چنین پیامبری هستیم.

وی به فلسفه وجود مبارک و برگزیده شدن ایشان هم پرداخت و بیان کرد: پیامبر مکرم اسلام با میلادشان رحمت برکت، اخوت و برادری و دوستی را برای جامعه بشریت آوردند و سپس ابیات و اشعاری  از سروده های خود را در وصف آن حضرت قرائت نمودند.

گروه نوای رحمت به سرپرستی مسعود مرادی و مولودی خوانی سلام فاتحی و نادر فاتحی با ذکر اشعاری از شمس قریشی و تنزیله های دیگر در توصیف ویژگی های پیامبر نور و رحمت فضای معنوی را در سالن حاکم نمود که قابل توصیف نمی باشد.

ماموستا دکتر عارف عنایتی امام جمعه دهگلان و از روحانیون جوان و برجسته استان به عنوان سخنران ویژه مراسم با تشکر از حوزه هنری کردستان که در طول سالیان متمادی به منظور تحکیم پایه های بسیار قدرتمند وحدت امت اسلامی در کردستان این برنامه را با مشارکت و همراهی گسترده مردم کردستان برگزار می کند گفت: زندگی پیامبر اکرم (ص) سرشار از پیام و درس زندگی است که باید همواره برای الگو قرار گرفتن در بین پیروانش بازخوانی و مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وجود پیامبر اسلام برای عالمیان خیر و برکت است و این موضوع مختص به یک قوم ، دسته و مذهبی نمی باشد و تمام جهان می تواند از برکت وجودی این پیام آور صلح، دوستی، مهربانی به وسع خود بهره برد.

وی با ذکر داستان زندگی آن حضرت از زمان طفولیت تا زمان وفاتشان افزود: در تمامی مراحل زندگی آن حضرت شاهد اتفاقاتی هستیم که خداوند رحمان برای نشان دادن ویژگی های فطری یک انسان با ایمان و ویژه  برای حضرتش مقرر فرمودند تا این ویژگی ها الگویی باشد برای دیگر انسان ها و حاوی این پیام که ای انسانی که به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شده ای ، این اشرفیت باید دارای این ویزگی ها باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1291228
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.