به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، سوسن لطفی اظهار داشت: انجمن ام‌اس توسط تعدادی از خیرین و پزشکان متخصص مغز و اعصاب در سال ۸۳ و با هدف کمک به بیماران ام‌اس در استان کردستان با اخذ مجوز از استانداری تاسیس شد.

وی افزود: قریب به ۷۰۰ نفر مبتلا به این بیماری در کردستان زیر پوشش خدمات و حمایتهای این انجمن هستند که دو سوم آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در کردستان گفت: میانگین سنی مبتلایان به این بیماری  ۲۵ تا ۳۵ سال است ولی به شکل استثنی افرادی ۷ و ۵۵ ساله هم مبتلا به این بیماریدر استان، عضو انجمن هستند.

لطفی به برخی از برنامه های این انجمن گریزی زد و بیان کرد: انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در کردستان، کلاس‌های آموزشی در زمینه مشاوره خانواده، حقوقی، تغذیه و کلاس‌های ورزشی، آب درمانی و هنری برای بیماران مهیا و برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه بیماران مبتلا خیلی از این خدمات استقبال نمی‌کنند در حالیکه برای سلامتی و ادامه زندگی آنان مفید است.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در کردستان به مشکلات بیماران مبتلا به ام‌اس اشاره کرد و یاآور شد: با توجه به عوارض بیماری از جمله خستگی، زود رنج بودن و عصبانی شدن در این میان عدم درک خانواده‌ها بخصوص همسران بیماران مزیدی بر علت افزایش مشکلات آنان می‌شود.

لطفی خاطرنشان کرد: مبتلایان به ام‌اس نیاز به محیطی آرام و دور از تنش و استرس دارند، ولی متاسفانه اطرافیان رعایت نمی‌کنند.

وی  بیکاری و عدم اشتغال را از دیگر مشکلات بیماران مبتلا به ام‌اس زیرپوشش این انجمن عنوان و تاکید کرد: این نگرانی شغلی باعث افزایش استرس و در نهایت تشدید بیماری می‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در کردستان تصریح کرد: اکثر بیماران مبتلا به ام‌اس انسان‌های فهیمی هستند و فقط نیازمند درک طرف متقابل از سوی همسر، فرزندان، والدین و سایر افراد جامعه هستند.

لطفی با بیان اینکه سازمان بهزیستی که یک ارگان دولتی و مرتبط است و باید حمایت کند هیچ‌گونه همکاری با ما ندارد،بیان کرد: فعالیت‌های این انجمن مردم‌ نهاد است و هیچ‌گونه کمک دولتی دریافت نمی‌شود و تنها دانشگاه علوم پزشکی در خصوص برگزاری کارگاه‌های آموزشی همکاری بیشتری با انجمن دارد.

وی اضافه کرد: از مشکلات دیگر بیماران، هزینه‌های بالای دارو و درمان است و کمک هزینه‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی برای تهیه داروهای خارجی جوابگوی نیازهای بیماران نیست.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در کردستان با اذعان به اینکه خیرین و نیکوکاران سال‌هاست حمایت‌های خود را از انجمن دریغ نکرده‌اند، گفت: حمایت برخی پزشکان متخصص، فیزیوتراپیست‌ها، آزمایشگاه‌های پاتولوژی و...که ماهیانه بطور رایگان تعدادی از بیماران را در قبال معرفی‌نامه انجمن ویزیت می‌کنند قابل تقدیر است.

لطفی با بیان اینکه متأسفانه عامل اصلی بیماری ام‌اس هنوز ناشناخته است، ادامه داد: استرس، کمبود ویتامین دی و آلودگی هوا بیماری را تشدید و محیط آرام، دور از تنش و استرس همراه با ورزش یوگا و آب درمانی عوارض ناشی از بیماری را کاهش می‌دهد.

وی به برخی اقدامات و فعالیت‌های این انجمن اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف، معرفی به مطب خصوصی پزشکان متخصص، دندانپزشکان، فیزیوتراپیست‌ها، پاتولوژی، روانپزشکی، مشاوره حقوقی، سالن‌های ورزشی، استخرها، پرداخت کمک هزینه دارویی در حد توان به اعضای کم درآمد، برگزاری اردوهای تفریحی سالی دوبار، اهدا سبد کالا به مناسبت‌های مختلف، برگزاری جشن‌های شادی مولودی خوانی دوبار در سال و غیره از اقدامات انجام شده توسط این انجمن است.

 مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران ام‌اس در کردستان در پایان اظهار کرد: مردم می توانند از طریق شماره حساب ۹۹۱۵۶۷۰۵ نزد بانک ملت به نام انجمن ام‌اس استان کردستان کمک های خود را به دست این بیماران برسانند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1289484
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.