به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، همایون جنتی اظهار داشت: فعالیت انجمن آلزایمر به طور رسمی از آبان ‌ماه سال ۹۷ با هدف برنامه‌ریزی‌های مدون برای افراد مبتلا به آلزایمر، دمانس و خانواده‌های آنان، حفظ سلامت حافظه افراد در معرض خطر و برنامه‌ریزی‌های آموزشی برای پیشگیری از جامعه هدف در کردستان تاسیس شد.

وی با اشاره به اینکه از تعداد مبتلایان به آلزایمر در استان آمار دقیقی وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه این بیماری ناشناخته است و حساسیت منفی که در جامعه نسبت به آن وجود دارد موجب شده افراد دیرتر به پزشک مراجعه کنند در نتیجه روند درمان سخت‌تر خواهد شد.

مدیرعامل و عضو هیئت مدیره انجمن آلزایمر کردستان گفت: افزایش اطلاعات و دانش عمومی به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص این بیماری به آحاد جامعه مختلف، برنامه‌ریزی برای آموزش افراد جامعه هدف (افراد بالای ۵۰ سال) با گذاشتن کلاس‌های آموزشی، غربال‌گری و شناخت بیماران آلزایمری، اجرای طرح حساس (حمایت سلامت افراد سالمند) و کمک و آموزش به مراقبین بیماران آلزایمری از جمله اهداف این انجمن است.

جنتی تاکید کرد: تنهایی و انزوا یکی از دلایل افسردگی و  زمینه‌ساز بستری برای ایجاد دمانس و بیماری آلزایمر در دوران سالمندی است.

وی با اذعان به اینکه تنهایی یکی از مشکلات جدی و دخیل در بروز بیماری آلزایمر در دوران سالمندی است، بیان کرد: تغییر روش زندگی از سنتی به مدرن، تک فرزندی، بالا رفتن سن ازدواج و مرگ یکی از زوجین باعث می‌شود که سالمندان در تنهایی به سر ببرند.

به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر کردستان، آمارها نشان می‌دهد که درصد مبتلایان به آلزایمر در خانم‌ها بیشتر از آقایان است چراکه بیش از ۵۰ درصد از خانم‌ها در دوران سالمندی تنها زندگی می‌کنند.

جنتی یکی از مشکلات عمده انجمن آلزایمر کردستان را ناشناخته بودن این انجمن در جامعه و عدم اعتماد مردم به این گونه انجمن‌ها عنوان کرد و یادآور شد: در این رابطه رسانه‌های مکتوب، سمعی و بصری، نقش ارزنده‌ای می‌توانند ایفا کنند.

وی تصریح کرد: بیماری آلزایمر چون بیشتر در دوران سالمندی گریبان‌گیر افراد می‌شود و نیاز به دارو و درمان مداوم دارد، باید در زمره بیماری‌های خاص قرار گیرد و بودجه مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرعامل انجمن آلزایمر کردستان به دیگر مشکلات این انجمن در کردستان گریزی زد و گفت: انجمن آلزایمر کردستان به عنوان چهارمین انجمن در ایران در سال ۹۷ ثبت و شروع به فعالیت نموده است و در این مدت کوتاه علیرغم مشکلات فراوان از جمله  نداشتن منابع مالی کافی، نداشتن محلی مناسب و ... هشت جلسه آموزشی را با همکاری صندوق مدیریت بازنشستگی استان، کانون‌های بازنشستگی،  آموزش و پرورش، بهزیستی  و دانشگاه علوم پزشکی برگزار کرده است اما به علت نداشتن فضای ثابت هنوز نتوانسته‌ایم شناسائی بیماران، غربال‌گری، کلاس‌های مشاوره و توان بخشی را اجرا کنیم.

جنتی خاطرنشان کرد: شعار ماه جهانی آلزایمر در سال ۲۰۱۹ از ۱۵ شهریور لغایت ۱۵ مهر، "بیایید بدون شرم از دمانس و بیماری آلزایمر صحبت کنیم"، است.

وی با بیان اینکه در  دنیا در  هر ۳ ثانیه یک نفر و در ایران هر ۱۱ دقیقه یک نفر به دمانس مبتلا می‌شود، اضافه کرد: جمعیت جهان و به تبع کشور ما، به سرعت رو به سالمندی پیش می‌رود و  پیش‌بینی شده است که  ۲۵درصد جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهد بود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1287179
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.