خالد جعفری روز دوشنبه در سومین کارگروه خشکسالی ،سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی  با بیان اینکه تدابیر آب منطقه‌ای استان در سال زراعی گذشته به ویژه فروردین ۹۸ باعث بروز حداقل خسارات‌ها به استان شد.

وی اضافه کرد: مدیریت هوشمندانه یکی از کارکردهای مهم جلوگیری از سیلاب‌ها است که انظار می رود رهاسازی آب پشت سدها به موقع باشد تا از ضرر و زیان به عرصه‌ها بخصوص بخش کشاورزی پیشگیری شود.

جعفری افزود: به منظور کاهش مشکلات باید توجه ویژه ای به لایه روبی رودخانه ها شود افزود: در ۲ سال گذشته در خصوص آبخیزداری اقدامات مناسبی برای کنترل سیلاب ، تثبیت پوشش گیاهی و حفظ خاک زراعی با استفاده از روش‌های مکانیکی و بیولوژیکی از سوی منابع طبیعی و آبخیز داری انجام گرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کردستان پستی و بلندی‌های بسیاری دارد کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک در این توپوگرافی بسیار مهم وضروری است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه ای کردستان نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری پرشدگی مخازن سدهای استان بیش از دوره‌های مشابه بوده و حدود ۵۵ درصد آنها پر است.

عرفان مومن‌پور با اشاره بیشترین میزان پرشدگی به مربوط به سدهای سنگ سیاه و سولار با ۹۳ درصد است افزود: لاروبی ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه‌ استان از جمله اهداف این شرکت برای جلوگیری از بروز سیلاب‌ها است.

وی اضافه کرد: همچنین حریم گشایی و آزادسازی بستر رودخانه ها از دیگر اهداف این شرکت برای کنترل و جلوگیری از بروس سیلاب‌ها است که در این راستا تنها در مورد تجاوزات به رودخانه قشلاق ۶۵۰ مورد اخطاریه صادر شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کردستان هم گفت: از محل اعتبارات سال ۱۳۹۷ اقتصاد مقاومتی برای عملیات آبخیزداری این استان ۱۹۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که در این راستا طرح‌های مختلفی در ۲۳ حوزه آبخیز تدوین شده است.

سعدی نقشبندی افزود: سطح اجرای این طرح ها در ۲۳ حوزه آبخیز شامل ۲۹۴ هزار و ۸۸۳ هکتار بوده که در سال ۱۳۹۸ نیز ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر به این استان اختصاص یافته است.

سیلاب ناشی از بارندگی های فروردین سال جاری در کردستان سه هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال خسارت وارد کرد که ۲ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریال آن به زیرساخت ها و یک هزار و ۸۰ میلیارد ریال آن مربوط به بهره برداران کشاورزی بود.

خسارت‌های وارد شده به بخش کشاورزی شامل ۸۴ میلیارد و ۴۸۱ میلیون ریال در بخش زراعت، ۲۵۷ میلیارد و ۵۹۴ میلیون ریال در بخش باغ، ۱۱ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال در بخش دام، ۴۴ میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال در بخش زنبور عسل، ۵۳۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال در بخش واحدهای دامداری و ۱۵۳ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال در بخش سایر موارد است.

استان کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و ۱۱۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه دوم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.