باقر کرمی عصر پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم یا آمبلیوپی برای کودکان سه تا ۶ ساله آبان هرسال  در سطح کشورآغاز شده و تا پایان سال در مراکز و خانه های بهداشت، مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی انجام می‌شود.

وی افزود: این طرح در استان کردستان بدلیل صعب العبور بودن برخی از مناطق استان بویژه روستاها زودتر کلید خورد و در نیمه نخست امسال ۲۶ هزار نفر از کودکان سه تا ۶ سال استان بینایی سنجی شدند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی کردستان یادآور شد: پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود که در سطح اول غربالگری، در سطح دوم بینایی سنجی و در سطح سوم ارجاع به متخصص صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در ۲۱۰ پایگاه سنجش ثابت و سیار در حال اجرا است، گفت: اجرای این طرح فقط به پوشش ختم نمی‌شود بلکه در مراحل بعدی کودکانی که با اختلالات بینایی از جمله تنبلی چشم و یا کمبینایی مواجه هستند به پزشک متخصص ارجاع داده خواهند شد.

کرمی افزود: سال گذشته در این طرح بیش از ۶۹ هزار کودک مورد غربالگری قرار گرفت که از این تعداد چهار هزار نفر به سطوح تخصصی ارجاع داده شدند و هزینه عینک نیز به ۱۱۶ نفر پرداخت شد.

آمبلیوپی یا همان تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و اگر به موقع درمان نشود باعث اختلال دید طبیعی او می‌شود. 

کارشناسان معتقدند که بهترین سن برای درمان تنبلی چشم بین سه تا پنج سالگی است و کودکانی که در این سن با تنبلی چشم روبرو هستند اگر به موقع تحت درمان قرار نگیرند ممکن است دچار نابینایی یا کم بینایی شوند.

بر این اساس از سال ۷۴ طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در سطح کشور آغاز شده وهر سال از اول آبان تا پایان آذر در پایگاههای سنجش بینایی و مهدهای کودک زیر نظر سازمان بهزیستی اجرا می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.