سردارمحمد حسین رجبی روز پنجشنبه در همایش مشترک یاوران وقف و هم اندیشی روحانیون شیعه و سنی در کردستان با اشاره به امنیت پایدار حاکم بر جامعه اظهار داشت: دشمنان نظام و انقلاب همواره بهانه هایی را عَلَم و آن را مبنای اختلاف در میان جوامع قرار داده و همین امر به تهدیدی علیه امنیت موجود تبدیل می‌شود بنابراین روحانیون در گذشته، حال و آینده نقش کلیدی و محوری پیش برنده در حوزه امنیت داشته و دارند.

وی افزود: یکی ازموضوعاتی که دشمن همواره آن را مبنای اختلاف قرار می‌دهد تهدیدات قومی است و در این حوزه از گذشته تاکنون خسارت زیادی بر ما وارده شده و روحانیون زیادی بدلیل دفاع از مبانی دینی و مقابله با تهدیدات قومی تندروانه به شهادت رسیده‌اند.

فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان با بیان اینکه قومیت در کشور ما یک فرصت بود و با استفاده از این قومیت‌ها قدرت بازدارندگی ایجاد شده است، اضافه کرد: در این زمینه نیز روحانیون، علما و ماموستاها می‌توانند روشنگری کرده و خطرات و انحرافاتی که متوجه دین است را به مردم اطلاع دهند.

وی یادآور شد: امروز امنیت پایدار در منطقه کردستان به لطف خدا و همت شما و برکت خون شهیدان برقرار است اما نمی توان تصور کرد که هیچ تهدیدی متوجه این آب و خاک نیست چرا که دشمن همواره بدنبال اختلاف و پیدا کردن موضوع جدیدی در منطقه و کشور و مانور بر سر آن است.

سردار رجبی در ادامه به گسترش فرهنگ وقف در استان اشاره کرد و گفت: در این حوزه کارهای خوبی انجام شده که مبنای آن خود واقفان بوده و به ثمر رساندن آن نیز به همت متولیان و ادارات اوقاف و امور خیریه سرانجام شده است.

وی برپایی موکب اهل سنت در سنندج در ایام اربعین امسال برای نخستین بار را اقدام موثری اعلام و تاکید کرد: می‌توان اینگونه فعالیت ها را در مناسبت های دیگر هدفمند کرده و آن را انجام داد.

فرمانده سپاه بیت المقدس افزود: استان کردستان و مردم آن در بسیاری از حوزه ها برای سایر مردم کشور ناشناخته هستند لذا می توان با اینگونه فعالیت ها مردم این دیار را بیشترمعرفی کرد.

 وقف بهترین سرمایه گذاری در تمام طول عمر انسان است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان نیز در این همایش با بیان اینکه وقف بهترین نوع صدقه جاریه است و انسان را ابدی می‌کند، گفت: وقف بهترین نوع سرمایه گذاری در تمام عمر انسان است و هیچ چیزی بهتر از این سنت نمی‌تواند انسان را ماندگار کند.

حجت الاسلام محمد کاروند افزود: در رژیم گذشته ظلم زیادی در مورد موقوفات شد و اعتماد ‌و باورها را از بین برد اما پیروزی انقلاب و فتوای امام(ره) مبنی بر اینکه موقوفات به حالت اولیه برگردند این مسیر را تسهیل کرد البته هنوز آن ذهنیت در میان عامه مردم وجود دارد.

وی اظهار داشت: فرهنگ وقف در استان کردستان از قدیم الایام سنتی رایج بوده و امروز نیز مردم در این مسیر گام‌های خوبی برداشته‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان با بیان اینکه بیشترین نیت واقفان در استان کردستان وقف بر مساجد است، افزود: هرچند وقف بر مساجد بهترین نوع وقف است اما امروز در استان به وقف های دیگری در زمینه درمانی، کمک به ایتام، آسیب های اجتماعی نیازمندیم و انتظار می‌رود واقفان به این نیازها نیز توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: در کل کشور ۸۰۰ نوع نیت وقف وجود دارد و بیش از یک هزار و ۱۰۰ مرکز درمانی و  بیمارستان وقفی در کشور به مردم خدمت رسانی می‌کنند که امید می‌رود این اتفاق در استان کردستان نیز بیافتد.

حجت الاسلام کاروند به بهره وری از موقوفات نیز اشاره کرد و گفت: یکی از ظلم‌هایی که به موقوفات شده، واگذاری سرقفلی بسیاری از ملک‌های تجاری است و در این زمینه برنامه ریزی شده، آنچه به عنوان موقوفه مانده را احیا کرد و بهره وری از آن را به حداکثر رساند.

از چهارم تا سیزدهم آبان با عنوان دهه وقف نامگذاری شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.