خالد توکلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به این که شرط اصلی ازدواج بویژه برای پسر، داشتن شغل است، بیکاری به طور مستقیم بر سن تجرد دختران و پسران در جامعه تأثیر می‌گذارد و بالا رفتن سن ازدواج خود مسائل اجتماعی و روانی دیگری را ایجاد می‌کند.  
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که اکنون بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند، افزایش سن ازدواج است که خود مسائل عمده‌ای را موجب می‌شود، افزود: با توجه به این که بالا رفتن سن تجرد برای دختران پیامدهای منفی بیشتری دارد و نوعی فشار اجتماعی بر دختران مجرد اعمال می‌شود، آنها را دچار نگرانی و حتی مشکلات روانی خواهد کرد.  
توکلی اضافه کرد: بالارفتن سن ازدواج للاوه بر اینکه بر تعداد خالص خانواده نیز تأثیر دارد و میزان آن را کاهش می‌دهد، منجر به تجرد قطعی و شکل‌گیری خانواده‌های تک‌ نفره می‌شود.  
وی گفت: در این شرایط اگر ازدواجی صورت گیرد به علت سن بالای والدین، تعداد فرزندان اندک خواهند بود و به علت تفاوت سنی والدین و فرزندان ممکن است شکاف نسلی به‌وجود آید که این نیز پیامدها و عوارض خاص خود را دارد.  
توکلی یادآور شد: رواج ازدواج سفید به‌ویژه در شهرهای بزرگ، به طور مستقیم یکی از پیامدهای بالارفتن سن تجرد و به طور غیر مستقیم یکی از نتایج منفی بیکاری در جامعه است.
این جامعه شناس افزود: با توجه به این که بیکاری موجب می‌شود امکان تأمین هزینه‌های ازدواج و زندگی دشوار باشد، برخی از دختران و پسران ترجیح می‌دهند در قالب آنچه ازدواج سفید نام گرفته زندگی و هزینه‌های‌ خود را به صورت مشترک پرداخت کنند.   
وی اضافه کرد: یکی دیگر از پیامدهای بیکاری برای خانواده، مهاجرت برای یافتن کار و شکل‌گیری خانواده‌های دور سرپرست است.  
توکلی با اشاره به اینکه امروزه تحرک جغرافیایی سرپرستان خانواده برای تأمین هزینه‌های زندگی رواج و مقبولیت بیشتری یافته است، اظهار داشت: برخی از سرپرست‌ها برای یافتن کار، از روی ناچاری به شهرهای بزرگتر مهاجرت می‌کنند در حالی که همسر و فرزندان در محل اصلی زندگی خود ساکن هستند.  
وی با بیان اینکه برخی دیگر ناچارند دورتر و حتی به کشورهای دیگر بروند تا درآمدی کسب و معیشت خانواده تأمین شود، اضافه کرد: بدیهی است سرپرست هر چه دورتر باشد امکان دیدار با خانواده در یک بازه زمانی نزدیک، کمتر می‌شود و مشکلات ناشی از آن بیشتر است.
توکلی تاکید کرد: نقش نهاد خانواده در جامعه برکسی پوشیده نیست و تداوم نظام اجتماعی تا حد زیادی وابسته به سلامت خانواده است.
وی یادآور شد: در میان مسائل اجتماعی مختلف، شاید، بیکاری، بزرگترین تهدید علیه سلامت و ثبات خانواده باشد به همین دلیل رفع بیکاری، دغدغه اصلی بسیاری از خانواده‌ها، نظام سیاسی و افراد جامعه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.