ماه صفر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و هنوز رد بیرق و علم‌های عزا در گوشه گوشه شهر به چشم می‌خورد.
 چهل روز از روز تیغ می‌گذرد روزی که قلم هم شرم می‌کند که از آن روز بنویسد که چه بر حال آل‌الله گذشت و  حالا پس از چهل روز کاروان با سالاری زینب سلام الله علیها به نقطه‌ای رسیده است که آغاز اسارت آنان بود. 

عاشورا روزی بود که امام حسین (ع) برای احیای دین جدش رسول خدا قیام کرد و اربعین روزی است که اهل بیت امام در همان سال و آزادگان جهان برای به یاد ماندن آن قیام در هر سال، عزاداری برپا می‌دارند. 
در هر روز از این چهل روز، روزی نبوده است که سختی‌ای بر اسرای کربلا وارد نشود. 
از آن روز که زینب بین قتلگاه و تل زینبیه می‌دوید، از آن روز که بچه‌ها را زیر پر و بال می‌گرفت، از آن روز که یزید را رسوا کرد، از آن روز که مظلومیت آنها آشکار شد، معنای واقعی عاشورا جان گرفت تا همه مسلمانان همانند بانوی عقیله بنی هاشم جز زیبایی نببینند.
 با سخنان زینب، کربلا به بلوغ رسید و خون شهدا جوشید  تا آن جویبار خونی که در غریبانه‌ترین حالت ممکن بر زمین جاری شده بود، در اربعین حسینی، رودی خروشان شد و حالا به دریایی میلیونی تبدیل شده است که جانها در آن روانه کربلا می‌شوند.
چھل روز بود که یزیدیان جز رسوایی و بدنامی چیزی ندیده بودند و بزم و شادی‌شان آلوده به شرم و ندامت شده بود.


نخستین زائر
نخستین زائر اربعین، صحابه خاص رسول خدا (ص) جابر بن عبدالله انصاری است که ذکرگویان، بر قبر دردانه پیامبر حاضر گشته و از سوز دل سه بار فریاد می‌زند: یا حسین! یا حسین! یا حسین! و بیھوش روی زمین می‌افتد.
 عطیه، همراه جابر، او را به ھوش می‌آورد که ناگھان جابر صدا می‌زند: آیا دوست، جواب دوست خود را نمی‌دھد؟ و سپس خودش جواب خودش را می‌دھد: چگونه جواب مرا بدھی، در حالی که خون از رگ‌ھای گلویت بر سینه و شانه‌ات فرو ریخته و بین سر و بدنت جدایی افکنده است.

اربعین محور وحدت 
اهل سنت کردستان پا به پای شیعیان همراه اربعین هستند.
بعضی‌هایشان پای پیاده عازم کربلا شده‌اند و بعضی دیگر هم مانده‌اند و موکب برپا کرده‌اند تا از زائران این پویش بزرگ جهانی پذیرایی کنند.
 امام جمعه موقت سنندج گفت: محبت به خدا، پیامبر، صحابه، اولیا و انبیاء، بعد از عبادت، از ارکان مهم استقلال دینی است و همه باید نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.
ماموستا سید محسن حسینی با بیان اینکه اهل سنت، محبان واقعی اهل بیت پیامبر(ص) هستند، اضافه کرد: علما و مردم اهل سنت از ابتدای اسلام تاکنون مدافع اهل بیت بوده‌اند و امروز نیز اقشار مختلف مردم در کردستان ارادتمندان خاندان پیامبر(ص) هستند.
وی کمک مردم به ویژه جوانان کردستان به زائران اربعین حسینی استان‌های مجاور برای سفر به کربلا را افتخاری برای مردم این خطه دانست.
ماموستا حسینی اظهار داشت: خدمت مردم این استان به زائران حسینی نشانه عشق به اهل بیت(ع) و خاندان پیامبر(ص) است.
۱۰هزار زائر از کردستان راهی کربلا شدند و ۱۹  موکب هم در راه کربلا و خود کربلا به زائران حسینی خدمت کردند.

چھل روز گذشت
از روز تیغ تا امروز، چهل بار آفتاب داغ بر کربلا تابیده و صحرا غمین شده است. 
پاهایت تاول دارد رو به سوی محبوب داری و از جان سلام می‌دهی: «سلام بر تو ای ولی خدا… سلام بر تو ای دوستدار و محبوب و برگزیده خدا، سلام بر بنده خالص و فرزند بنده خاص خدا»
و اینک پس از قرن‌ها به اربعین رسیده‌ای و این تو هستی که باید شهادت دهی. 
با اربعینی‌ها هم‌نوا می‌شوی:
«پروردگارا! گواهی می‌دهم که آن حضرت ولی تو و فرزند ولی توست. برگزیده تو و فرزند برگزیده توست…»
شهادتی که بار وظیفه‌ات را سنگین‌تر می‌کند، روزنه‌ای از معرفت به سمتت گشوده شده و تو که امام و ولی و پیشوایت را شناخته‌ای، نمی‌توانی حتی پس از قرن‌ها نسبت به این واقعه بی‌تفاوت باشی، پس می‌گویی:
«گواهی می‌دهم که تو به عهد خدا وفا کردی و در راه خدا جهاد کردی تا هنگام شهادتت فرا رسید… پروردگارا! من تو را گواه می‌گیرم، که من دوست آن حضرت و دوست دوستداران او هستم…»
تا آنجا که روز بلند می‌شود، ادامه می‌دهی و زیارت را تا آخر می‌خوانی:
درود خدا بر شما باد و بر جسم جان پاک شما، حاضر و غایب شما، بر ظاهر و باطن شما…»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.