ناصر سرگران عصر  سه‌شنبه در نشست خبری اظهار داشت: دسترس پذیری که یکی از خواسته های نابینایان است صرفا بحث مناسب سازی در جهت راحتی و سهولت رفت و آمد در معابر و خیابان های سطح شهر نیست بلکه بسیار گسترده‌تر است.

وی، دسترس پذیری برای این قشر را در سامانه‌های حمل و نقل، اطلاعات، آموزش، اشتغال و برابری اعلام کرد و افزود: طبق اعلام اتحادیه جهانی نابینایان مهمترین دغدغه و خواسته  یک نابینا، سهم برابری در جامعه است.

سرگران یادآور شد: علیرغم توانایی ها و مهارت نابینایان، ادارات و سایر ارگان های دولتی کشور قانون سهم سه  درصدی استخدام نابینایان را نادیده می گیرند.

وی با اشاره به کم و کاستی‌ها در تجهیزات و امکانات این موسسه در راستای  رفاه بیشتر نابینایان، گفت: امکانات و تجهیزات در حد و اندازه های این موسسه نیست و حتی عصای سفید نابینایان هم استاندارد نیست.

عضو هیئت مدیره موسسه رفاه نابینایان و کم بینایان سقز گفت: خدماتی همچون برگزاری کلاس های آموزش کامپیوتر، زبان انگلیسی، شطرنج، دومینو، اموزش خط بریل و آموزش قران برای این نابینایان برگزار می شود.

رئیس اداره بهزیستی سقز هم اظهار داشت: معلولین توانمندی و ظرفیت های خوبی دارند و اما جامعه این توانمندی ها را نادیده گرفتنه و به آن توجه نمی‌کند که امیدواریم اصحاب رسانه این توانمدی ها را به جامعه معرفی کنند.

عبدالله رحیمی با بیان اینکه در این شهرستان ۳۷۰ نفر نابینا و کم بینا را در روستا و ۱۸۰ نفر را در شهر شناسایی کردیم افزود: نابینایان با معرفی و عضویت در این موسسه می توانند در انجام کارهای روزمره خود چه در منزل و چه در بیرون منزل خودکفا باشند.

یکی از اعضای نابینایان این موسسه نیز گفت: به عنوان عضو نابینایان سقز از جامعه انتظار داریم تا ما را به عنوان یک طیف خاص و ویژه ببینند و نه اینکه پایین تر و یا بالاتر از عموم شهروندان باشیم.

احمد یاراحمدی با بیان اینکه شهرداری سقز نسبت به مناسب سازی معابر و خیابان های سطح شهر اقدام چندانی نکرده است، افزود: سدمعبرها هم در سطح شهر خیلی بیشتر شده است و اگر مردم شریف سقز در بسیاری از رفت و امدها ما را کمک نکنند به مشکل مواجه می شویم.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.