بختیار خدری روز دوشنبه در مراسم روز روستا و عشایر با عنوان «روستا شو» در روستای پیاوین اظهار داشت: طرح بومگردی این روستا در چند فاز از جمله کف سازی، سنگ فرش، احداث دیوار حائل، جدول گذاری، فاضلاب کشی، نصب درب و پنجره ها، اجرای فضای باز، احداث میدان با نماد بومی منطقه و طراحی چشمه است.

وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح تاکنون ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی هزینه شده و با توجه به اینکه این طرح جزء پروژه های ملی است به لحاظ تامین اعتبار مشکلی وجود ندارد و اعتبارات آن تا پایان طرح تامین می‌شود.

خدری افزود: اجرای طرح بومگردی روستای پیاوین به همکاری مردم روستا نیاز دارد چون ساخت و سازها باید با هماهنگی بنیاد مسکن انجام شود چرا که اجرای این طرح نیازمند حفظ بافت قدیمی و معماری سنتی است که باید در همه ساخت و سازها این موارد رعایت شود.

وی ادامه داد: روستای هفتاش، سونج و بیاندره برای اجرای طرح بومگردی معرفی شده‌اند که این طرح ها در آینده با حفظ بافت با ارزش و قدیمی در این روستاها اجرایی می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن بانه گفت: برای حفظ بافت با ارزش این روستا ۵۵۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه، ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض به هر یک از متقاضیان پرداخت می شود همچنین هزینه پروانه ساخت و نقشه از متقاضیان دریافت نخواهد شد.

پیاوین

مجوز بوم گردی برای منازل روستایی صادر می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و میراث فرهنگی بانه هم در این مراسم گفت: در راستای ایجاد اشتغال و رشد و توسعه گردشگری در شهرستان مجوز طرح بومگردی برای منازل روستایی صادر می‌شود.

سعدالله رحیمی خواه افزود: این مجوز برای منازل روستاهایی که دارای بافت قدیمی و سنتی هستند و برای این طرح منازل مقاوم سازی شده باشند و همچنین تمام شرایط لازم برای بومگردی و جذب گردشگر را داشته باشد، صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح بومگردی باعث رونق و توسعه روستاها می‌شود، اظهار داشت: برای اجرای این طرح آموزش های لازم به روستاییان داده و منازل آنها نیز استاندارد سازی می شود.

رحیمی خواه به نقش دهیاران و شوراهای اسلامی روستا در توسعه صنعت گردشگری اشاره کرد و یادآور شد: بسیاری از روستاهای شهرستان به دلیل داشتن طبیعت بکر، وجود جاذبه های گردشگری خاص و بافت سنتی برای اجرای طرح بومگردی مناسب هستند اما روستای پیاوین بافت بسیار قدیمی و سنتی دارد که به لحاظ گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: اجرای طرح بومگردی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن انجام و در اجرای این طرح بافت با ارزش و سنتی روستا حفظ می‌شود. روستا شو

روستای پیاوین در ۳۵ کیلومتری شهر بانه و در بخش نمیشر واقع شده و ۴۰ خانوار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد، در سال های گذشته این روستا ۷۰ خانوار بود که با دلیل کمبود امکانات ۳۰ خانوار مهاجرت کردند.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت د ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.