حسین فیروزی روز یکشنبه در دومین جلسه شورای اداری کتابخانه‌های عمومی کردستان اظهار داشت: جامعه توسعه یافته جامعه ای متوازن است که به بهترین نحو از ظرفیت هایی مادی و معنوی موجود بهره برداری می‌کند.

وی توجه به ترویج کتاب و کتابخوانی در میان کودکان را مهم ترین سرمایه‌گذاری برای آینده اعلام کرد و گفت: راه اندازی بخش تخصصی کودک در کتابخانه‌های عمومی و استفاده از کتابدار ویژه در این بخش یکی از مهم ترین اقدامات نهاد فرهنگی کتابخانه هاست.

معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان نقش کتابخانه های عمومی را در روشنگری و سعادت جامعه مهم ارزیابی کرد و افزود: کتابداران در کتابخانه‌های عمومی با عملکرد خود می توانند زمینه ساز  رشد و تعالی جامعه باشند.

وی با تاکید بر لزوم توجه مسئولان به کتابخانه های عمومی، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در جامعه ای که در آن کتاب و کتابخوانی نهادینه شده باشد بسیار آسان تر و سریع تر ممکن است.‌

فیروزی گفت: مسئولان در استان و شهرستان ها باید فضاهای و ساختمان هایی که از آن ها استفاده نمی‌شود را در اختیار کتابخانه‌های عمومی قرار دهند و با این نهاد فرهنگی به نحو مطلوب همکاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: ساخت و ایجاد کتابخانه بهتیرن خدمت به کشور است و بی توجهی به این امر مهم و خطیر پذیرفتنی نیست.

کردستان ۸۰ باب کتابخانه دارد

شورای اداری کتابخانه های کردستان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کتابخانه ها دیگر صرفا جایی برای امانت کتاب نیست، گفت: این نهاد هم اکنون پاتوقی فرهنگی است که برنامه های متنوع فرهنگی در آن اجرا می شود.

محمد عبدالملکی خواستار توجه بیشتر مسئولان به کتابخانه های عمومی شد و گفت: برگزاری جلسات مختلف در فضاهای کتابخانه های عمومی علاوه بر توجه به این نهاد فرهنگی در الگوسازی و ترویج فرهنگ مطالعه بسیار موثر است.

عبدالملکی عنوان کرد: در حال حاضر ۸۰ باب کتابخانه عمومی در استان کردستان وجود دارد که ۵۰ باب از این کتابخانه ها نهادی و بقیه مشارکتی است.

 وی تعداد اعضای فعال کتابخانه های عمومی استان را ۵۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۶ هزار عضو در ۱۵ باب کتابخانه عمومی روستایی در استان عضویت دارند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به اینکه بالغ بر ۸۰۰ هزار نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی موجود است، افزود: در حال حاضر به ازای هر دو نفر یک کتاب در استان موجود است.

عبدالملکی زیربنای کتابخانه های عمومی نهادی در استان کردستان را ۲۱ هزار متر مربع اعلام کرد و گفت: بر این اساس به ازای هر ۱۰۰ نفر از جمعیت تنها ۱.۳ درصد متر مربع فضا وجود دارد که در مقایسه با میانگین کشوری که چهار متر مربع است پایین است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی در کتابخانه های عمومی، بیان کرد: در یک سال گذشته بالغ بر یک هزار ۲۳۵ برنامه نشست کتاب خوان در کتابخانه های عمومی استان برگزار شده که از این تعداد ۶۴۲ نشست کتاب خوان کتابخانه ای، ۵۷۴ نشست کتاب خوان مدرسه ای و ۱۹ نشست تخصصی کتاب خوان بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت ۶۲۰ برنامه آموزشی، ۲۹۵ برنامه مناسبتی، ۱۵ نمایشگاه کتاب شهرستانی، ۹۱ مسابقه کتابخوانی، ۵۷ جلسه مشاوره ای و ۶۰ مورد نقد و رونمایی کتاب در کتابخانه های عمومی استان کردستان اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان با اشاره به تقویت و افزایش منابع موجود در کتابخانه های عمومی استان، گفت: با توجه ویژه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ماه های گذشته نزدیک به ۱۹ هزار جلد کتاب ویزه اهل سنت به قفسه کتابخانه ها افزوده شده است.

عبدالملکی بیان کرد: همچنین در یک سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار نسخه کتاب کوردی از نویسندگان و ناشران بومی خریداری و هم اکنون در کتابخانه های عمومی قابل دسترس است.

وی با بیان اینکه تاثیرگذاری کتابخانه ها بیشتر از مدارس است، عنوان کرد: مدارس با قشر خاصی از جامعه سروکار دارند در حالی که مخاطب کتابخانه های عمومی تمام اقشار جامعه است و برای همه افراد برنامه های ویژه ای برگزار می کند.

عبدالملکی توجه به اقشار آسیب پذیر را از برنامه های کتابخانه های عمومی برشمرد و گفت: فعالیت بخش ویژه نابینایان و کم بینایان با یکصد و ۹۰ عضو فعال و همچنین مناسب سازی کتابخانه ها برای استفاده معلولان از جمله این برنامه هاست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان حمایت مسئولان از کتابخانه های عمومی را بسیار مهم ارزیابی و اضافه کرد: مسئولان باید به این امر توجه داشته باشند که حل مشکلات و حمایت از این نهاد فرهنگی در نهایت به نفع جامعه و فرزندان آن ها خواهد بود.

در ادامه این جلسه روسای کتابخانه های عمومی استان مسائل و مشکلات موجود در شهرستان های تابعه را با معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان مطرح کردند.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.