جعفر سرقینی عصر شنبه در جریان بازدید از معدن طلای ساریگونی قروه اظهار داشت: آهن اسفنجی در بیجار تولید و در قروه تبدیل به فولاد و شمش خواهد شد و با راه اندازی زنجیره فولاد کردستان در واقع میزان صادرات این محصول صنعتی در کشور افزایش مییابد.

وی اضافه کرد: امروزه اشتغال یکی از مباحث اصلی در کل کشور به خصوص در مناطق محروم است که معدن طلای قروه نمونه بارزی در این زمینه محسوب می شود. 

وی افزود: معدن طلای ساریگونی قروه پروتکل‌ها و استانداردهای لازم را رعایت کرده و در حوزه اشتغالزایی و تولید خوب پیش رفته است. 
سرقینی به مشکل زیست محیطی توسط معادن اشاره کرد و گفت: ۳۵ درصد طلای دنیا با روش هیپ لیچ تولید می شود و در ایران هم ۸۵ درصد طلای تولیدی به همین شیوه است و در واقع این روش هیچ گونه مشکل زیست محیطی ندارد.

معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت پایش مرتب آب های زیرزمینی در این زمینه را مهم اعلام و تصریح کرد: همیشه به طور مداوم آب های زیرزمینی برای اطمینان یافتن از سالم بودن توسط دولت و سرمایه گذار پایش می شوند و گزارش های آن رصد می‌شوند. 

معادن ۱۳ هزار میلیارد ریال از حقوق دولتی را پرداخت کردند

وی گفت: پرداخت حقوق دولتی طبق قانون معادن حقی است که قانون برای مناطق معدنی در نظر گرفته اما مشکل اینجاست که وقتی حقوق دولتی به خزانه واریز می گردد ۱۵ درصدی که باید لحاظ گردد بازگردانده نمی شود. 
سرقینی از پرداخت ۱۳ هزار  میلیارد ریالی حقوق دولتی توسط معادن کشور به حساب خزانه در سال گذشته خبر داد و افزود: از این مبلغ تنها سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال  بازگردانده شد و حال برای ۱۵ درصد باید از مبلغ بازگشتی حساب شود نه آن مبلغی که واریز گردیده است.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه به طرح اخذ تا یک درصد از معادن آلوده به تشخیص شورای معادن استان اشاره شده و در صورتی که شورا تأیید کند که معدنی آلوده است باید این یک درصد گرفته و به حساب خزانه واریز شود. 
معاون معدنی وزیر صمت با اشاره به  صدور ۱۰ هزار پروانه بهره برداری معادن در کشور افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور وجود دارد که اگر از این میزان معادن دولتی را برداریم قطع به یقین معدن طلای ساریگونی قروه جزو چهار معدن اول بخش خصوصی از نظر رعایت استانداردها است.

دیوان محاسبات به پروژه های مالی نگاه توسعه محور دارد

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات کشور نیز در این بازدید با بیان اینکه دیوان به پروژه ها و مسایل مالی نگاه توسعه محور دارد گفت: تلاش می‌شود از ظرفیت های معدنی و بالفعل کردن آن ها استفاده کرد. 

سعید بیت عفری اظهار داشت: امروزه در دیوان محاسبات نگاهمان به مقوله های اجرا پروژه ها و مسایل مالی نگاه توسعه ای است و به دنبال مچ گیری و کارشکنی نیستیم و از هر تصمیمی که در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال و تولید اثربخش باشد حمایت می کنیم. 
وی اضافه کرد: معتقدیم که دولت دیگر آن قدر بودجه ندارد که اختصاص دهد به بودجه های عمرانی به خصوص در شرایط فعلی کشور و تحریم ها که بودجه ما کاملاً وابسته به نفت است  و امروز باید جایگزین نفت را طرح کرد.


سرمایه گذاری یکی از راه های توسعه کردستان است
بازدید از طرح های قروه

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان نیز با بیان اینکه سرمایه گذاری یکی از راه های توسعه کردستان است، گفت: بیکاری و سرمایه گذاری اندک ۲ مشکل اساسی در استان بوده و باید تلاش برای استفاده از ظرفیت های موجود بیشتر شود. 
حسین فیروزی با بیان اینکه در گذشته سرمایه گذاری های اندکی در کردستان انجام شده، افزود: حال نیاز است این میزان افزایش یابد و در واقع سرمایه گذاری در معدن طلای ساریگونی قروه در این راستا بوده و اعلام آمادگی می کنیم برای سرمایه گذاری دوباره شرکت زرکوه در کردستان تا توسعه همه جانبه شکل گیرد.

وی اضافه کرد:  مردم شهرستان قروه اهمیت سرمایه گذاری را درک کرده و می دانند این کار تا چه میزان ارزشمند بوده و در روند ایجاد اشتغال و رفع بیکاری مؤثر خواهد بود و این جای قدردانی دارد. 
فیروزی  از آمار ۱۲ درصدی بیکاری در کردستان گفت و تصریح کرد:  این میزان متناسب با ظرفیت های موجود در استان عدد بزرگی است و یکی از این همین ظرفیت های معادن هستند که باید بیشتر به کار گرفته شوند. 

معاون معدنی وزیر صنعت, معدن و تجارت به همراه معاون فنی و حسابرسی امور اقتصادی و زیربنایی دیوان محاسبات کشور روز شنبه در سفر یک روزه به قروه از شهرک صنعتی آونگان و معدن طلای ساریگونی شهرستان بازدید کردند.
در شهرک صنعتی آونگان ابتدا کارخانه کنستانتره سنگ آهن با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در سال بنابه گفته های مدیرعامل آن برای ۴۵ نفر اشتغالزایی کرده است. 

کارخانه تولید سلیس و فلدسپات دومین واحدی بود که از آن بازدید شد که با ظرفیت سالانه ۲۵ هزارتن برای ۲۱ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

۷۳۴۵ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.