نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان مخاطبان زیادی دارد اما بیشترین مخاطب این رویداد فرهنگی بویژه در نوبت صبح دانش آموزانی هستند که پر جنب و جوش و با شور و شوقی فراوان در میان غرفه‌ها رفت و آمد دارند.

از درب ورودی که وارد نمایشگاه می‌شوند، شور و نشاط و شلوغی وصف ناپذیری فضا را در بر می‌گیرد از همان نوع شلوغی‌هایی که زنگ‌های تفریح حیاط مدارس را پر می‌کند، همان سرو صداهایی که در آن صدا به صدا نمی رسد، اما این بار به جای بازی و دنبال هم دویدن بدنبال غرفه های مورد نظرشان برای خرید کتاب می‌گردند.

کمک آموزشی ها مقصد اصلی دانش آموزان

به محض ورود به نمایشگاه از هم جدا می‌شوند و در قالب گروه‌های دوستانه چند نفره به قسمت‌های مختلف نمایشگاه سر می‌زنند اما گشت زدن هاشان طولی نمی‌کشد چون مقصد همه یکی است و به محض پیدا کردن غرفه مورد نظر توسط یکی از اعضا، بقیه نیز به آنها ملحق می‌شوند.

در یک چشم برهم زدن غرفه کتب کمک آموزشی مملو از جمعیت و سر و صدا می‌شود، هر کسی سوالی از غرفه دار می‌پرسد یکی کمک آموزشی ریاضی می‌خواهد، دیگری فیزیک و تعدادی دیگر خواهان کتاب‌هایی از جمله زبان انگلیسی و زیست شناسی هستند.

ندا دانش آموز متوسطه دوم مدرسه تیزهوشان است، کوله اش را پر از کتابهای کمک آموزشی کرده و یک کیسه زرد رنگ هم در دست دارد، می گوید: تا الان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال کتاب خریده ولی همچنان دنبال تعداد دیگری هست که شاید آنها را نیز پیدا کند.

در پاسخ به این سوال که چرا این همه کتاب کمک آموزشی خریده است، گفت: ۲ سال دیگر کنکور دارم از همین الان باید خودم را آماده کنم، وقت کلاس رفتن هم ندارم بنابراین چاره ای به جز استفاده از این کتاب ها ندارم.


وی اظهار داشت: ما یک گروه چند نفره هستیم که همه به این کتاب ها نیاز داریم اما تصمیم گرفتیم یک یا دو نفرمان کتاب های مورد نظر را تهیه کرده و بقیه از روی آن کپی کنند.

در همین حین یکی دیگر از دخترها که لیست بلند بالایی در دست دارد و با خودکار بر روی کتاب هایی که خریده خط می‌کشد به میان صحبت های ما می آید و می گوید: کتاب های وزارتی نسبت به سوالاتی که در آزمون کنکور می‌آید خیلی خلاصه است بنابراین نمی توانیم فقط به کتاب های خودمان بسنده کنیم.

سارا با بیان اینکه مدرسه هیچگونه اجباری بر تهیه کتاب های کمک آموزشی از سوی دانش آموزان ندارد، افزود: مطالب و سوالاتی که در این کتاب ها وجود دارد جامع تر و کامل تر بوده و بیشتر آزمونی است و این نمایشگاه چون تخفیف ۲۰ درصدی دارد بهترین فرصت برای خرید است.

از جمع شان که جدا می‌شوم با خود فکر می‌کنم آیا واقعا این دانش آموزان در این سن و سال به جز کنکور و کتاب های کمک آموزشی به مطالعه کتاب های دیگری نیاز ندارند، آیا هیچ علاقمندی دیگری در میان آنان نیست.

برای پاسخ به این سوال به یکی دیگر از غرفه ها که چند دانش آموز جلوی آن ایستاده و مشغول ورق زدن کتاب ها هستند، سری می‌زنم، می‌بینم بر خلاف غرفه کمک آموزشی‌ها، در سایر غرفه ها گذری به کتاب‌ها نگاه می‌کنند و می‌روند.

یکی از آنها رمانی از نویسنده خارجی در دست دارد و به دوستش می گوید شنیدم کتاب های این نویسنده عالیه، در پاسخ به سوالم که پس چرا نمی خری، می گوید: فعلا اولویتم تهیه کتاب های درسی و کمک آموزشی است، سال آینده کنکور دارم و وقت برای خواندن کتاب های غیردرسی ندارم.

 

در راهروهای دیگر نمایشگاه نیز تعداد زیادی از دانش آموزان جلوی غرفه ها هستند و جسته و گریخته به بخش های مختلف سر می‌ زنند اما کیسه‌هایی که در دست دارند نشان از همان دغدغه همیشگی شان دارد، تلاش برای شکستن سد کنکور.

رویای رنگی مقصد بعدی

مقصد دیگر این دانش آموزان که با شور و شوق وارد نمایشگاه می‌شوند، غرفه ایستگاه نقاشی با عنوان رویای رنگی است، ایستگاهی که در روزهای برپایی نمایشگاه کودکان و نوجوانان زیادی را میزبانی کرده است.

چند نفری از این دانش آموزان که کودک درونشان نسبت به بقیه فعال تر است، علیرغم خستگی، کوله ها و کیسه های خریدشان را روی زمین گذاشته و به نقاشی کردن رویاهایشان مشغول می‌شوند و تعدادی دیگر نیز فقط نظاره گر کار دوستانشان هستند.

پایان ساعت بازدید از نمایشگاه که از بلندگو اعلام می‌شود، به خود می‌آیند و با عجله کوله هایشان که پر از دانش و دانایی است را به سختی برداشته و با سر و صدای زیاد سالن را ترک می‌کنند.

نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب کردستان در ۶ روز برگزاری با ۶ محور نامگذاری شده که محور روز اول با عنوان علوم پایه و مهندسی بنام زنده یاد پروفسور مظفر پروماه و روز دوم با عنوان علوم انسانی و به نام زنده‌ یاد آیت‌الله محمد مردوخ است.

محور روزهای سوم تا ششم نیز به ترتیب شامل کودک و نوجوان به نام زنده یا  ابراهیم امین بالدار، ادبیان با نام زنده یاد ملا سلیم تخته‌ای، هنر و معماری بنام زنده یاد سید علی اصغر کردستانی و زبان شناسی و فرهنگ‌نگاری با نام زنده یاد پروفسور عبدالرحمان حاجی معروف است.

این نمایشگاه روز چهارشنبه دهم مهر گشایش یافته که ناشران شرکت کننده ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب را به نمایش گذاشته اند و تمامی کتاب‌های آن با ۳۰ درصد تخفیف به علاقمندان عرضه می‌کنند.

۲۰ درصد از این تخفیف‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین اعتبار شده و ۱۰ درصد نیز از سوی ناشران به علاقه‌مندان ارایه می‌شود

۱۷۹ مورد از ۳۷۹ ناشر حاضر در این نمایشگاه به صورت مستقل، ۱۴۷ مورد به صورت نمایندگی، ۱۱ مورد داخل استان، ۴۲ مورد ناشران بین المللی و هشت مورد نیز فروشگاه کتاب کردستان هستند.

ناشران داخلی ۷۱ هزار و ۴۶۵ عنوان از ۸۰ هزار و ۸۳۷ عنوان کتاب و این نمایشگاه را ارایه کرده اند  و تعداد عناوین ناشران خرجی نیز ۹ هزار و ۳۷۲ مورد است.

۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.