پیر و جوان، زن و مرد نمی‌شناسد، کافی است روی خوش به آن نشان دهی، لب تر کنی گرفتارش می‌شوی. اعتیاد به مواد مخدر را می‌گویم. به قول یکی از افراد در حال درمان، قدرت مواد، یک پله پایین‌تر از خدا و یک قدم بالاتر از شیطان است.

اینجا کمپ ترک اعتیاد تولد دوباره سنندج است، تعدادی گرفتار افیون مواد گرد هم آمده‌ تا ترک کنند، آنان روزی بی‌آنکه به عواقبش فکر کنند، آلوده به مصرف مواد مخدر شدند اما این روزها می‌خواهند راه نا کجاآباد را وداع گفته و به زندگی عادی بازگردند.

از نگاه و چشمانشان می‌توان بیم و امید را خواند، امیدوار به اینکه گام مهمی را برای رهایی از اعتیاد برداشته‌اند و نگران به این خاطر که مبادا باز فریب بخورند و به نقطه اول عقبگرد کنند و باز روز از نو و روزی از نو...

کمپ تولد دوباره سنندج سال ۱۳۸۲ تاسیس شد و در حال حاضر ۵۰ نفر برای درمان در آن بستری هستند این مرکز ترک اعتیاد ۶۰۰ نفر در سال پذیرش دارد، البته نصف این افراد تکراری و بارها برای درمان مجدد به این کمپ مراجعه کرده‌اند، دوره درمان ۲۸ روزه و هزینه آن ۶ میلیون ریال است، می گویند ۱۰ درصد افراد پذیرش شده پاک می‌شوند و به زندگی عادی خود باز می‌گردند و ۹۰ درصد با وجود طی دورههای درمانی دوباره به  مصرف مواد روی میآورند.

 

اراده کرده‌ام پاک شوم

باب گفت و گو را با یکی از مددجویان تحت درمان کمپ تولد دوباره باز کردم. فرشید و ۲۹ ساله، راننده خودرو سنگین و مجرد است که حدود یک ماه در این کمپ حضور دارد.

او که حدود ۱۵ سال است اعتیاد به هروئین دارد، می‌گوید: مجالس دوستانه زمینه اعتیادم را فراهم کرد و با تعارف دوستان به مصرف مواد مخدر روی آوردم.

این مددجو که اختیاری به کمپ مراجعه کرده، ادامه داد: سم‌زدایی از بدنم انجام شده اما از لحاظ فکری و روحی مشکل دارم و نیاز است در جلسات مشاوره‌ای بیشتری شرکت کنم.

فرشید نگاهی به جاده خارج از کمپ می‌اندازد و می‌گوید: از اینکه سم مواد مخدر از بدنم پاک شده احساس سبکی می‌کنم، امید دارم روزی کاملا پاک راه این جاده را پیش گرفته و برای همیشه با مصرف این ماده خطرناک خداحافظی کنم.

او که بزرگترین نگرانی‌اش ترس از مصرف دوباره مواد مخدر است، گفت: اراده کرده‌ام با بدنی پاک از کمپ خارج شوم البته امیدوارم خانواده‌ام هم مرا بپذیرند و کمک کنند دیگر به سمت مواد مخدر نروم.

این مددجوی سنندجی به جوانان توصیه کرد هیچگاه به سمت مصرف مواد مخدر نروند چون معتقد است: اعتیاد به گونه‌ای است که تا اراده بیمار محکم نباشد، رهایی از آن غیرممکن است.

مصرف شیشه داشتم ولی ترک کردم

سینا مددجوی دیگری است که پاک شده اما از آنجایی که از لحاظ فکری و روانی مشکل دارد، هر از گاهی به کمپ مراجعه و از مشاوره راهنمای خود برای عدم بازگشت به  چرخه مصرف استفاده می‌کند.

او که ۳۱ ساله، متاهل و حدود سه سال اعتیاد به شیشه داشته است، می‌گوید: یک دوره در کمپ برای درمان حضور داشتم و تقریبا بطور کامل سم زدایی شدم.

این مددجوی بهبود یافته به واسطه دوستی با افراد معتاد، گرفتار این بلای خانمانسوز شده ولی به اختیار خود تصمیم به ترک اعتیاد گرفته است،  لیسانس کامپیوتر دارد،  در حال حاضر در بازار بورس کار می‌کند و قبل از آن نیز نصاب دوربین مدار بسته بوده ولی بخاطر اعتیاد کار را رها کرده است.

او ۲ ماه و ۱۳ روز است که پاک شده و به گفته خودش به خاطر اینکه اولین بار بود گرفتار اعتیاد شد، کار درمانش مورد پذیرش خانواده قرار گرفت اما هنوز آثار اعتیاد از لحاظ روحی و روانی آزارش می‌دهد.

این مددجوی بهبود یافته با یک بار مصرف شیشه معتاد شده و نگرانی‌اش این است که دوباره به طرف مصرف مواد سوق پیدا کند، هر چند توکلش به خداست و اراده قوی برای ترک دارد.

سینا ادامه داد: دلخوشی من این است که کسانی که اطرافم هستند و اعتیاد داشته و اکنون پاک شده‌ و زندگی‌شان نسبت به گذشته بهتر است، را الگوی خود قرار داده و اشتباهات گذشته را تکرار نکنم.

 ۱۲ سال درگیر اعتیاد

فاروق که شغلش آشپزی و ۴۲ سال دارد یکی دیگر از مددجویان حاضر در کمپ است،  همسرش به خاطر اعتیاد از او جدا شده و پسر ۱۵ ساله‌اش نزد یکی از اقوام زنگی می‌کند.

او که بیش از ۲ ماه است به کمپ آمده و مدت ۱۲ سال است تریاک مصرف میکند، اظهار داشت: زمانی که در تهران مشغول به کار بودم یک بار مصرف تریاک را امتحان کردم که همان به اعتیادم منجر شد.

این مددجوی در حال بهبود بارها اعتیاد را ترک کرده اما باز هم به دلیل نداشتن اراده و اعتماد به نفس کافی به مصرف آن روی آورده است.

فاروق که این بار عزمش را جزم کرده و تصمیم به ترک گرفته است، اضافه کرد: تصمیم گرفته‌ام برای همیشه این افیون خانمانسوز را کنار بگذارم یا اینکه بمیرم.

از او پرسیدم بزرگترین نگرانی‌ات چیست که پاسخ داد: نگران آینده پسرم هستم و اینکه بخاطر دوری از پدر و مادر، چه عواقبی تهدیدش می‌کند؟ آیا سرنوشتی مانند من پیدا نمی‌کند؟

این مددجو اعتبار از دست رفته در میان خانواده و اقوام را یکی دیگر از نگرانی‌هایش می‌داند و می‌گوید: تا حدودی از بستگان طرد شده‌ام اما امیدوارم با پایین رفتن از جاده اعتیاد، به سربلندی پاکی و سلامت دست پیدا خواهم کرد.

فاروق به نوجوانان و جوانان و همه اقشار جامعه توصیه کرد به سمت مصرف مواد مخدر حتی به صورت  تفریحی و تفننی نروند چرا که یک بار مصرف به قیمت آلودگی و اعتیاد انسان تمام می‌شود.

امثال چنین افرادی در جامعه ما کم نیستند اما مهم این است که آنان یک بار برای همیشه عزمشان را جزم و تصمیم بگیرند خود را از باتلاق اعتیاد نجات دهند، کما اینکه افرادی هستند که پا در این وادی گذاشته و با تلاش و اراده‌ای سخت، راه رهایی را یافته‌ و اکنون در سلامت زندگی خوبی دارند.

رحمان حریری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان

فعالیت ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در کردستان

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان از فعالیت ۱۷ کمپ ترک اعتیاد در شهرهای مختلف این استان خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۶ کمپ مخصوص مردان و یک کمپ مربوط به زنان است.

رحمان حریری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: استان کردستان جزو ۱۰ استان آخر کشور در بحث آمار اعتیاد قرار دارد اما در مقایسه با گذشته رشد این آمار و افزایش تعداد مصرف کنندگان نگران‌کننده است.

وی یادآور شد: طبق مطالعه شیوع‌ شناسی بهزیستی در سال ۱۳۹۴، رصد شیوع شناسی سال ۹۶ و مطالعه وضعیت اعتیاد ایران در سال ۱۳۹۷، آمار اعتیاد در کردستان ۲، ۸ درصد تعیین شده است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان افزود: طی یک دهه گذشته آمار اعتیاد در استان ۲ برابر شده بنابراین نیاز است دستگاه‌های مرتبط همکاری بیشتری برای مقابله با این آسیب اجتماعی داشته باشند.

براساس آمار سال ۹۵، استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، دارای ۱۰ شهرستان، ۳۰ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستای دارای سکنه است.

۷۳۵۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.