علی اکبرورمقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شامگاه جمعه با اعلام گزارشی در مورد آلودگی یکی از چاه های تامین آب شرب بیجار به نفت، اکیپ های بهداشت محیط و آبفای شهرستان و استان، کدورت آب مورد برسی قرار گرفت و با توجه به وضعیت آن، چاه مورد نظر از مدار خارج شد.

وی افزود: در چندین نوبت آب منطقه فاز یک، ۲ و منطقه حلوایی تخلیه شده است و با توجه به گذشت زمان، از سطح آلودگی بو و طمع نفت کاسته شده است و در گزارشاتی که امروز مورد برسی قرار گرفته است به علت عدم تخلیه آب درون شبکه خانگی توسط مشترکین است که در صورت تخلیه، مشکلی برای مصرف وجود ندارد.

فرماندار بیجار خاطر نشان کرد: طعم و بوی آب شرب مناطق ذکر شده توسط گروه‌های بهداشت محیط شهرستان مورد ارزیابی قرار گرفته شده است و هیچ گونه اخطاری در خصوص مصرف آب اعلام نشده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیجار هم در این خصوص گفت: حلقه شماره ۳ چاه تامین آب شرب بیجار به علت مجاروت با یک تانکر قدیمی نفت در محوطه، دچار آلودگی شده است که سطح نفوذ نفت در این حلقه چاه حدود ۲۸ متر برآورد شده است.

حسین جعفری یادآور شد: جهت تامین آب منطقه فاز یک، ۲ و منطقه حلوایی شهر بیجار از روستای قامشلو و به تعداد پنج حلقه چاه عمیق است که با توجه به آلودگی حلقه شماره سه، این منبع تامین آب شرب از مدار خارج شده و مخازن جمع آوری آب که در ادامه مسیر وجود دارند شست و شو و کلرزدایی شده است.

او یادآور شد: از ابتدای سال جاری تا امروز ۲ بار چک لیست‌های فصلی بهداشت محیط مبنی بر عدم نگهبان در محل چاه ها به تایید اداره آبفای شهرستان و استان رسیده است.

جعفری با بیان اینکه وجود یک مخزن نگهداری نفت که مدت طولانی در محوطه حفر چاه وجود داشته است، احتمال نشت به سفره زیر زمینی می رود اضافه کرد: نمی‌توان گفت نفوذ نفت در مدت یک یا چند هفته اتفاق افتاده است بلکه مخزن نگهداری این ماده سوختی طی چند سال اخیر در این محوطه وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از این مخزن در عمق خاک وجود دارد بدون شک از همین محل نفت به داخل سفره زیر زمینی نفوذ کرده است و عمدی در کار نبوده است گفت: از روز اعلام آلودگی تا امروز اکیپ های بهداشت محیط به مناطق درگیر اعزام و با توجه به حجم بالای نمونه های دریافت شده، تاکنون سطح کدورت آب از میزان مجاز پنج دهم تا یک درصد عبور نکرده است و تنها بو و طعم نفت احساس می‌شود که خطری برای مصرف مردم ندارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیجار ادامه داد: حدود پنج مرحله آب مناطق مورد نظر توسط آبفای شهرستان تخلیه شده است و با خارج شدن حلقه شماره سه تامین آب و شست و شوی مخازن ذخیره، طعم و بوی نفت به سرعت در حال کاهش است.

او خاطر نشان کرد: در ۷۲ ساعت گذشته هیچ گونه گزارشی مبنی بر مسمومیت افراد به علت مصرف آب دریافت نشده است و مردم در سلامت کامل هستند.

فرمانده انتظامی شهرستان بیجار هم گفت: شایعات مبنی بر عمدی بودن آلودگی آب شرب به نفت صحت ندارد و خبرنگاران و فعالان فضای مجازی باید با اطلاع رسانی دقیق از گسترش چنین شایعاتی جلوگیری نمایند.

سرهنگ محمد صادق پیروزی تشریح کرد: گزارشی در خصوص سرقت درب ورودی این حلقه چاه به مرکز پلیس آگاهی رسیده است و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد امّا این سرقت هیچ ارتباطی به آلوده شدن آب به نفت ندارد زیرا درب اصلی چاه توسط بتن مسدود شده است.

با توجه به روزهای پایانی تابستان و مسافرت خانواده های بیجاری، آب شرب آلوده شده به نفت در بسیاری از منازل مسکونی وجود دارد که باید مشترکین با تخلیه آب درون لوله ها، از مصرف اولیه آن خوداری نمایند.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

۹۹۴۳ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.