رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان کلزا در فصل کاشت (مهر تا آبان) در مزارع هدف کشت می‌شود و پیش بینی مصرف بذر آن نیز حدود ۲۵ تن است.

خالد جعفری افزود: این میزان بذر از نوع هیبریدی آلمانی و فرانسوی به صورت وارداتی و تولید داخل تامین و در اختیار کشاورزان استان قرار داده می شود.

وی اضافه کرد: کلزا از جملۀ گیاهان روغنی است که علاوه بر اهمیت ذاتی خود در تامین روغن مورد نیاز کشور، در تناوب با دیگر کشت‎ها، خصوصا گندم برای ترمیم و اصلاح خاک کشت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این محصول دارای قیمت خرید تضمینی مناسب بوده و در صورت بکارگیری مدیریت صحیح، دارای عملکرد بالا، و باعث افزایش چشمگیر سطح درآمد کشاورزان می‌شود.

جعفری گفت: از مزایای محرز کشت این محصول در تناوب با گندم، می توان به افزایش بیش از ۲۵ درصدی عملکرد گندم در سال بعد اشاره کرد.

وی یادآور شد: از آنجائیکه زمان کشت کلزا محدود بوده و تأمین بذر آن نیز دارای محدودیت‎های خاص خود است انتظار می رود کشاورزان هرچه زودتر به مراکز جهاد کشاورزی مناطق خود مراجعه کرده و ضمن نام نویسی، نسبت به دریافت حوالۀ بذر کلزا اقدام کنند..

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، اطلاعات و راهنمائی‎های لازم را به صورت عملیاتی، در مراحل کاشت، داشت و برداشت، در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

در سال زراعی جاری ۹۸ - ۹۷ سه هزار و ۵۶۲ هکتار از اراضی کردستان به کشت کلزا تخصیص یافته بود که بهره‎برداران حدود ۶ هزار و ۴۸۴ تن از این دانه روغنی را تولید کردند.

وزات جهاد کشاورزی نیز در ۶ مرکز خرید تمام این محصول را به صورت تضمینی خریداری کرده و ۲۱۷ میلیارد و ۹۶۷ میلیون ریال شامل ۱۰۰ درصد از کل مبلغ محصول خریداری شده به حساب بهره‌برداران کردستانی واریز شده است.

۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.