سهراب احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با هدف توسعه جنگل، افزایش سرانه فضای سبز، کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای، کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از سیل‌های ویرانگر، افزایش عمر سد، فراهم کردن زمینه‌های توسعه گردشگری، مراتع اطراف دریاچه سد با گونه‌های جنگلی بومی جنگل‌کاری می‌شود.

وی افزود: در سال‌های اخیر آتش سوزی، قطع غیرمجاز درختان، خشکسالی، آفات و بیماری‌ها باعث نابودی جنگل‌های زاگرس شده و عواقب زیان باری را به جنگل‌ها و طبیعت این مناطق وارد کرده است.

رئیس اداره منابع طبیعی سقز با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۴۰۰ هکتار جنگل در این شهرستان وجود دارد، گفت: این ۱۲ هزار هکتار جنگل نقش مهمی در جذب ریزگردها و کاهش اثرات گازهای گلخانه‌ای داشته است و با ایجاد مناظر زیبا در توسعه اکوتوریسم بسیار موثر و مفید است.

احمدی یادآور شد: در پروژه جنگل‌کاری مشارکتی، زمین و نهال اقتصادی جنگلی بومی به مجری واگذار می‌شود و با کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند، همکاری لازم را انجام خواهیم داد.

وی بر لزوم فرهنگ‌سازی برای حفظ جنگل‌های زاگرس تاکید کرد و افزود: بصورت مداوم کلاس‌ها و جلسات آموزشی برای روستایان تشکیل داده شده و خطرات نابودی منابع طبیعی به آنان گوشزد می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سقز گفت: با دهیاران تفاهم نامه همکاری منعقد شده که براساس آن آنان باید اکیپ‌های محلی را تشکیل و با امکاناتی همچون سمپاش‌های تراکتوربند اطفای حریق کنند که تاکنون چند دهیار در این ارتباط همکاری خوبی داشته‌اند.

احمدی از فراخوان اجرای طرح جنگل‌کاری مشارکتی در سقز خبر داد و افزود: به کشاورزان و روستاییان سقز با اولویت روستاهای واقع در حاشیه سدهای چراغ ویس و شهید کاظمی و کشاورزان دارای منابع آبی مجوز دار هستند توصیه می‌کنیم که در این طرح حیاتی شرکت کنند.

وی اضافه کرد: با هدف جلب مشارکت روستاییان و بهبود معیشت آنها و حفظ و صیانت از اراضی ملی و کاهش فرسایش خاک و افزایش ذخیره سازی منابع آبی اقدام به عقد قرارداد اجاره اراضی ملی به صورت جنگل‌کاری مشارکتی و در قالب طرح طوبی ماده ۳ با کشت گونه های بادام، گردو، بنه، گلابی وحشی، زالزالک، بلوط و سماق انجام میدهیم.

رئیس اداره منابع طبیعی سقز اظهار داشت: علاقمندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد جنگل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سقز واقع در میدان قدس مراجعه کنند تا از چگونگی و شرایط این طرح آگاه شوند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.