رئیس حوزه هنری کردستان عصر سه ‌شنبه در مراسم شب خاطره شهید حاج ماموستا شیخ الاسلام در سالن همایش های صدا و سیمای این استان اظهار داشت: به فرموده رهبر معظم انقلاب شهدای کردستان مظلوم‌تر از دیگر شهدا هستند چه آنان که در عرصه جنگ نظامی بودند و چه آنان که مانند شهید حاج ماموستا شیخ الاسلام در عرصه فرهنگی فعالیت داشتند و به جایگاه رفیعی رسیدند.

 امین مرادی از شهید ماموستا شیخ الاسلام به عنوان عالمی شجاع، فرزانه، ناطق و دارای قدرت روحی بالا نام برد و افزود:پس از دیدار خردادماه جمعی از مسئولان استان کردستان با رهبر معظم انقلاب و اشاره ایشان به نقش شهید شیخ الاسلام در این استان ، حوزه هنری مصمم شد تا با پرداختن به ابعاد شخصیتی این شهید والامقام در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری او را به نسل جوان معرفی کند.

 وی تاکید کرد : به همین منظور همایش ملی نکوداشت شهید شیخ‌الاسلام با عنوان شیخ‌الاسلام کردستان، آبان امسال در سنندج برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شب خاطره شهید شیخ‌الاسلام همزمان با دهمین سالگرد شهادت این شهید بزرگوار برنامه‌ریزی شده است، اضافه کرد: در جریان برگزاری همایش ملی چندین نشست تخصصی به منظور معرفی و تبیین ابیات ابعاد شخصیتی شهید شیخ‌الاسلام برگزار می‌شود و از زندگی پرگهر ای شهبد مستندی تهیه و کتابی نیز در این زمینه منتشر خواهد شد تا فرصت برای پژوهشگران فراهم شود.

مرادی یکی از کارهای انجام گرفته در بخش ادبیات پایداری در کردستان را تدوین تاریخ شفاهی این استان عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر ده‌ها برنامه تجلیل از شهدای شاخص کردستان در استان اجرا شده است.

رئیس حوزه هنری کردستان یادآور شد: این اقدامات به منظور جلوگیری از روایت دشمن از انقلاب و دفاع مقدس انجام شده است و لذا از صاحبان فکر و اندیشه می خواهیم تا ما را در این رسالت خطیر یاری کنند.

در ادامه این مراسم جمعی از شاگردان شهید حاج ماموستا شیخ الاسلام به بیان خاطراتی از این شهید بزرگوار پرداختند و از فرزند شهید شیخ الاسلام تجلیل شد.

شهید محمد شیخ الاسلامی، سوم فروردین 1315 در شهرستان بانه متولد شد.

وی تعالیم اسلامی را نزد پدر فرا گرفت و غیر از تلمذ و و شاگردی نزد پدر، از چشمه های علوم اسلامی سایر علما نیز برخوردار شد تا آنکه در سال 1336 از سوی عالم و استاد بزرگ مرحوم ملا باقر مدرس، مجاز و پس از آن به عنوان مفتی فقه شافعی و دبیر شورای افتاء انتخاب شد. نزدیک به ۲۰ سال در  سقز به تعلیم و تدریس فقه و اصول پرداخت و پس از آن حدود٦ سال نیز در دانشگاه تهران به تدریس فقه و اصول فقه بر اساس مذهب امام شافعی مشغول بود. 

وی همچنین ۱٥ سال نیز در سنندج به تدریس و تعلیم علوم علوم دینی در مدارس دینی پرداخت و به صورت همزمان در دانشگاه‌های کردستان نیز  تدریس می‌کرد.

این روحانی شهید در دوره سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم خدمت می کرد و  در شورای عالی مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی عضویت فعال داشت و جهت وحدت جامعه اسلامی بی وقفه تلاش می کرد. مجموع این فعالیت‌ها و اعتقادات موجب شده بود دشمنان اسلام با وی دشمنی کنند و هرچه تهدیدش کردند نه تنها راه به جایی نبردند بلکه بر استواری و ثبات قدم وی افزودند.

عاقبت وی را در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۸ پس از ادای فریضه نماز مغرب در مسجد به شهادت رساندند.  

پیکر پاک این فقیه مجاهد مطابق وصیتش در تپه شیخ محمد باقر سنندج مدفون است.

 ۹۹۳۷ / 3034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.