راه به عنوان از عناصر مهم در پیشبرد اهداف صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی هر جامعه ای محسوب می‌شود و از مهمترین شاخص های مقایسه‌ای در میزان توسعه یافتگی یک شهر، استان و یا کشور طول راه‌های آن بر حسب طبقه بندی نسبت به جمعیت و یا سطح آن منطقه و کشور است.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری است.

۳۰۵ کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه،  ۳۰۳ کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی و ۴۰۰ کیلومتر آن راه‌های فرعی و عریض، راه‌های فرعی درجه یک و ۲ هر کدام به ترتیب ۴۴۶ و ۴۰۰ کیلومتر است.

در سال های قبل از انقلاب اسلامی، کردستان به لحاظ برخورداری از راه های مناسب از محروم‌ترین استان های کشور بود ولی امروز در سایه توجه ویژه نظام اسلامی عقب ماندگی های گذشته در حد قابل ملاحظه‌ای جبران شده است.

در حال حاضر تمام روستاهای استان دارای راه ارتباطی بوده و از کل راه های روستایی حدود سه هزار کیلومتر آن آسفالت شده و هدفگذاری لازم برای آسفالت و بهسازی یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه دیگر نیز انجام شده است.

در خصوص کارهای انجام شده در راه های اصلی نیز حدود ۳۰۵ کیلومتر از راه های استان به بزرگراه تبدیل و ۱۵۰ کیلومتر دیگر نیز در قالب طرح‌های جاده بیجار - زنجان، بیجار همدان، بیجار دیواندره، کریدر شمال جنوب و گردنه صلوات آباد در حال تعریض است.

همچنین محور جدید و مهم حساس سنندج - مریوان به طول ۱۰۵ کیلومتر به عنوان راه اصلی در حال اجراست که در ۲ سال اخیر با شتاب بخشی آن از پیشرفت قابل ملاحظه ۷۰ درصدی برخوردار بوده و امید می رود در سال آینده به بهره‌برداری برسد.

این طرح ها از سوی دولت تدبیر و امید در سطح استان با هدف تسهیل در ترافیک، دسترسی سریع به مراکز تجاری منطقه و فرامنطقه ای، صرفه جویی در سوخت، انرژی و زمان، کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن، رونق بخشیدن به سرمایه گذاری ملی - منطقه ای و گردشگری، بهبود شرایط زیست محیطی و رضایتمندی کاربران و استفاده کنندگان از راه برنامه ریزی شده است.

۴ هزار میلیارد ریال اعتبار برای راه‌های کردستان اختصاص یافت

عملیات راه سازی در کردیر شمال جنوب

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در این ارتباط گفت: توسعه زیرساخت‌های راه در استان کردستان از منابع مختلف بودجه ۹۸، حدود چهار هزار میلیارد ریال اعتبار گرفته است.

محمدصدیق ثابتی اظهار داشت: در سال ۹۷ توسعه زیرساخت‌های راه کردستان حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که امسال با توجه دولت و پیگیری های مسئولان استان این میزان با حدود سه برابر رشد به چهار هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه این میزان اعتبار از محل‌ منابع ملی، استانی و سایر ردیف‌ها در طرح های در دست اجرای این استان هزینه می‌شود، افزود: عمده طرح‌های هدف این اعتبارات شامل کریدر شمال - جنوب (بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب)، جاده مریوان - سنندج، طرح چهار خطه کردن گردنه صلوات آباد محور سنندج - همدان و راه آهن سنندج - همدان است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در خصوص طرح کریدر شمال - جنوب در کردستان گفت: بزرگراه کرمانشاه - میاندوآب بخشی از کریدور بزرگراهی غرب کشور بوده که از ۴۱۶ کیلومتر طول این بزرگراه حدود ۳۲۰ کیلومتر آن در کردستان واقع شده و اکنون ۵۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر در کردستان زیربار ترافیک رفته است، اضافه کرد: طول کلی کریدور بزرگراهی غرب کشور یک هزار و ۳۲۸ کیلومتر است که پنج استان غرب کشور را در بر می‌گیرد.

ثابتی یادآور شد: اتمام عملیات اجرایی پروژه بزرگراهی کرمانشاه - میاندوآب نیاز به اعتباری بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دارد که در صورت تامین آن و تخصیص اعتبار لازم در بحث رفع معارضین و ارزیابی زمین های کشاورزی واقع در طرح، انتظار می رود در سه سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: بهبود شرایط ترافیکی، ارتقای سطح برخورداری از راه مناسب، تسهیل مبادلات تجاری، صرفه جویی در زمان وانرژی، کاهش تلفات و ازدیاد ایمنی و همچنین رضایت مندی کاربران به عنوان مزایای این طرح بزرگ راهسازی است.

راه‌آهن سنندج - همدان ۱۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار گرفته است

عملیات احداث طرح راه آهن همدان سنندج

وی در خصوص طرح راه‌آهن کردستان نیز گفت: پروژه راه آهن تهران - همدان - سنندج یک خطه و به طول ۴۱۸ کیلومتر با سرعت طرح ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت با عرض مسیر ۶ متر بوده که در سال ۸۴ مطالعات آن صورت پذیرفته و عملیات اجرایی آن در هشت قطعه از سال ۸۵ شروع شده است.

ثابتی اضافه کرد: طول مسیر راه آهن تهران - همدان ۲۶۸ کیلومتر بود که زیرسازی آن به اتمام رسیده و تمام مسیر مذکور ریل گذاری شده است.

وی افزود: طول مسیر راه آهن همدان - سنندج نیز ۱۵۰ کیلومتر است که عملیات زیرسازی قطعه یک و ۲ آن در حال اجرا بوده و عملیات زیرسازی قطعه سوم نیز به اتمام رسیده و آماده اجرای عملیات روسازی است.

ثابتی تاکید کرد: پیشرفت فیزیکی کل قطعات ۱ و ۲ و ۳ راه آهن تهران - همدان - سنندج بطور متوسط متناسب با حجم عملیات اجرایی ۷۵ درصد بود و امسال یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال نیز اعتبار گرفته است.

جاده تیژ تیژ - گاران تا پایان سال مالی ۹۸ به بهره برداری می رسد

تول باغان و بخشی از محور سنندج - مریوان

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار داشت: جاده تیژ تیژ - گاران در محور سنندج - مریون که از سال ۸۳ کار آن شروع شده بود تا سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که این رقم از سال ۹۵ تاکنون به ۸۳ درصد افزایش یافته است.

ثابتی با بیان اینکه برای ساخت جاده جدید سنندج - مریوان از سال ۸۳ تا ۹۵ حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: از سال ۹۵ تاکنون نیز یک هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی یادآور شد: امسال ۸۰۰ میلیارد ریال برای این طرح تامین اعتبار شده و برای اجرای آن از لحاظ مالی مشکلی وجود ندارد ضمن اینکه آسفالت ۱۷ کیلومتر آن باقی مانده که امیدواریم در نیمه دوم امسال به پایان برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه طول این طرح ۵۲ کیلومتر است، افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح اکنون ۸۳ درصد است و آسفالت ۱۶ کیلومتر آن شامل قطعات ۴، ۵ و ۶ باقی مانده است.

۱۱ هزار میلیارد ریال در بخش راه کردستان سرمایه گذاری شد

احداث راه روستایی در کردستان

مدیر ساخت و توسعه راه های راه و شهرسازی کردستان نیز در این ارتباط گفت: ۱۱ درصد از کل راه های بین شهری، ۴۸ درصد از بزرگراه ها و ۲۷ درصد از راه های روستایی استان کردستان در دولت تدبیر و امید ساخته شده که در نتیجه آن یک هزار و ۲۶ کیلومتر انواع راه با استفاده از حدود ١١ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث شده است.

رامین محمودی اظهار داست: در این مدت حدود چهار هزار میلیارد ریال برای ١٣٠ کیلومتر بزرگراه، ٣٥٠٠ میلیارد ریال برای احداث ١٣٥ کیلومتر راه بین شهری اصلی و فرع و ٣٥٠٠ میلیارد ریال برای ۷۸۲ کیلومتر و راه روستایی هزینه شده است.

طول کل بزرگراه های استان ٣٠٠کیلومتر، راه اصلی و فرعی یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و راه های روستایی آسفالته ۲ هزار و ۹۹۰ کیلومتر است.

وی افزود: با اقدامات انجام یافته از سوی دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ تا کنون شاخص بزرگراهی استان از ۹ درصد به ۱۷درصد، و شاخص راه های روستایی آسفالته از ۳۶ درصد به ۴۹ درصد رسیده است.

۹ هزار میلیارد ریال برای تکمیل بزرگراه های کردستان نیاز است

مراحل آسفالت ریزی کریدر شمال جنوب در مسیر سنندج - دیواندره

مدیر ساخت و توسعه راه های راه و شهرسازی کردستان گفت: تکمیل ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث این استان ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

محمودی اظهار داشت: طول بزرگراه های استان در سال ۹۵، ۱۸۰ کیلومتر بود که با انجام اقدامات و اجرای پروژه‌های متعدد این میزان در پایان سال ۹۷ به ۳۰۰ کیلومتر رسید.

وی افزود: بهبود وضعیت راه های استان در بخش های بزرگراهی، اصلی و روستایی از جمله اولویت های هدف گذاری شده که تمام عوامل از جمله کارشناسان، مدیران، پیمانکاران و مشاوران حوزه راهسازی استان با جدیت تلاش می کنند این مهم تحقق پیدا کند.

محمودی اضافه کرد: طرح های راهسازی سنندج - مریوان، بیجار - زنجان، بیجار - همدان، تعریض گردنه صلوات آباد، سقز - بانه، سقز - مریوان، بانه - مریوان، کامیاران - مریوان و کرمانشاه - میاندوآب از جمله طرح های مهم راهسازی در این استان است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.