حسین فیروزی روز دوشنبه در نشست ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مسئولان دادگستری با مدیران اقتصادی و صنعتی کردستان، تقویت بسترهای حقوقی و قانونی برای رونق تولید را امری ضروری دانست و اظهار داشت: تولید در کردستان نیاز به حمایت حقوقی و قضایی دارد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصاد کردستان متناسب با ظرفیت‌های موجود در آن نیست، افزود: ۲ درصد جمعیت کشور در این استان وجود دارد ولی با این‌ وجود کمتر از یک درصد تولید را به خود اختصاص داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: ۶.۵ درصد زمین‌های کشاورزی مستعد و ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک که دروازه صادرات کشورمان‌ محسوب می‌شود، در این استان وجود دارد.

فیروزی با بیان اینکه این استان از ظرفیت نیروی انسانی خوبی برخوردار است، گفت: نیروهای تحصیل کرده و خلاق که برای شکوفایی اقتصادی هر جامعه‌ای موثر هستند در این استان به تعداد کافی وجود دارد ولی هنوز از این ظرفیت حداکثر استفاده برده نشده است.

وی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به کردستان است، یادآور شد: به دلیل توپوگرافی و اقلیم استان زمین مناسب برای توسعه صنعت نداریم و اراضی استان یا مرتع،   جنگل یا اراضی شیبدار یا دارای معارض ملکی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: عدم دستیابی آسان و سریع سرمایه‌گذاران به زمین یکی از مشکلات حوزه توسعه صنعتی در این استان است لذا به توسعه شهرک‌های صنعتی در این منطقه باید بیشتر پرداخته شود.

فیروزی با بیان اینکه کمتر از نصف میانگین کشور سرانه فضای صنعتی در استان داریم،  افزود: سال ۸۳ زمینی در سیرنجیانه برای احداث شهرک شماره چهار سنندج‌ توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان خریداری شد که یکی از مسائلی که باعث تاخیر در اجرای این پروژه شده وجود معارضین محلی است.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۸ منطقه ویژه اقتصادی بانه به تصویب رسید و از سال ۸۹ شرکت شهرک‌ها به عنوان متولی این شهرک تعیین شد،  افزود: این منطقه ویژه اقتصادی هم معارض ملکی دارد و به همین دلیل از ۸۵ هکتار توانستیم ۳۵ هکتار آن را آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اضافه کرد: ۸۰۰ واحد تولیدی صنعتی کوچک و متوسط در این استان وجود دارد ولی با مسائل و مشکلات بزرگی مواجه هستند و حل آنها به هماهنگی بین دستگاه‌های اداری و قضایی نیاز دارند.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.