احمد فعله گری روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج اظهار داشت: نیاز است همه در راستای استفاده صحیح از انرژی به ویژه گاز طبیعی گام‌ جدی برداریم البته نقش رسانه ها در فرهنگ سازی مدیریت مصرف بسیار پررنگ است.

وی با بیان اینکه هزینه گازرسانی در کردستان به دلیل شرایط توپوگرافی منطقه و سخت گذر بودن بیشتر از دیگر استان های کشور است، افزود: می طلبد مشترکان نسبت به صرفه جویی در مصرف گاز و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی اهتمام بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان یادآور شد: طبق برنامه ریزی انجام شده در کشور به ازای نصب هر انشعاب گاز طبیعی ۱۲۰ میلیون ریال هزینه می شود در حالیکه این رقم در شهرهای مرزی کردستان به ازای هر انشعاب تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال است.

فعله گری با بیان اینکه هزینه نصب انشعاب و گازرسانی بسیار بیشتر از مبلغ دریافتی از مشترکان است، اضافه کرد: برای واگذاری هر انشعاب، ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار ریال از مشترکان دریافت می شود که رقم ناچیزی است.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان به پروژه های قابل افتتاح گازرسانی در هفته دولت اشاره کرد و گفت: در این هفته ۵۲ روستای جدید از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شود که برای این طرح ها ۳۵۰ کیلومتر شبکه اجرا و بیش از ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فعله گری با اشاره به اینکه با افتتاح این طرح ها ضریب نفوذ گاز طبیعی در جمعیت روستایی استان به ۸۹، ۳ درصد افزایش می یابد، اضافه کرد: این در حالی است که ضریب نفوذ گاز جمعیت روستایی در کشور ۸۲ درصد بوده و کردستان از این لحاظ هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی به برنامه ریزی برای گازرسانی به ۲۰۰ روستای استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: امیدواریم تا پایان امسال ضریب نفوذ گاز جمعیت روستایی استان به ۹۳ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان یادآور شد: در هفته دولت ۸۲ واحد صنعتی جدید از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شود که برای اجرای آن ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

فعله گری با بیان اینکه هر ماه ۱۰۰ کیلومتر لوله گذاری در سطح استان انجام می شود، افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد برای گازرسانی به هر واحد صنعتی تا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال می توان هزینه کرد.

در حال حاضر یک هزار و ۱۷۳ روستای کردستان از نعمت گازطبیعی بهره مند است و شرکت گاز کردستان ۵۱۷ هزار مشترک در بخش های خانگی، تجاری، صنعتی و عمومی دارد.

ضریب نفوذ گاز در جمعیت شهری و روستایی این استان به ترتیب ۹۹، ۹ و ۸۷، ۵ درصد است و در مجموع حدود یک میلیون و ۵۴۰ هزار نفر جمعیت استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

۷۳۵۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.