شهرام کرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مریوان با اشاره به اینکه هر دوره جشنواره تئاتر خیابانی با تغییراتی همراه بوده است، اظهار داشت: کل اعتبار تئاتر کشور امسال ۲۵۰ میلیارد ریال است در حالیکه سال ۹۶ اعتبار تئاتر کشور ۳۶۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: با وجود کاهش اعتبار حوزه تئاتر کشور، امسال ۱۰ درصد اعتبار جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نسبت به دوره گذشته افزایش پیدا کرد.

کرمی افزود: اعتبار مصوب جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که اجرای این جشنواره امسال نیاز به بیش از ۱۰ میلیارد ریال دارد.

وی یکی از اتفاقات خوب این دوره از جشنواره را انتخاب فاتح بادپروا بنیانگذار جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به عنوان دبیر این رویداد فرهنگی و هنری دانست.

کرمی با اشاره به اینکه در این دوره به حوزه آموزش و پژوهش توجه ویژه شده است، اضافه کرد: کیفیت در آثار معرفی شده به مرحله نهایی این دوره از جشنواره کاملا مشهود است و این نتیجه رشد گروه‌های شرکت کننده است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد افزود: جشنواره پله پله رشد کرده و در چشم انداز نخست که تثبیت آن بود طی ۱۰ سال اول از سطح منطقه‌ای به ملی و سپس بین‌المللی و آنگاه ثبت جهانی ارتقا یافت.

کرمی یادآور شد: اکنون در دهه دوم برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی، این رویداد دارای دبیرخانه دائمی است و به عنوان برند تئاتر خیابانی کشور معرفی و شناخته شده است.

 مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در پایان چشم انداز ۱۰ ساله دوم و اوایل دهه سوم آن باید بتوانیم این جشنواره را به رویدادی موثر در خاورمیانه تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: در این چشم انداز روزهای برگزاری جشنواره از یک هفته به یک دهه و حتی یک ماه افزایش خواهد یافت تا اینگونه مریوان تحت تاثیر بیشتر این رویداد قرار گیرد و در کل استان کردستان هم فراگیر شود.

کرمی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دارای ۲ سرمایه ارزشمند است، افزود: نخستین سرمایه این جشنواره مخاطبان مردمی آن که در دنیا نظیر ندارند، است و سرمایه بعدی آن هم گروه‌ها و هنرمندان این حوزه هستند که با تمام وجود و عاشقانه در این رابطه کار می‌کنند.

وی اضافه کرد: اگر امروز این جشنواره رشد کرده و چهاردهمین دوره آن در حال برگزاری است نتیجه وجود ۲ سرمایه ذکر شده است.

رویکرد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جذب مردم از طریق حضور سلبریتی‌ها نیست

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جذب مردم و تماشاگران از طریق حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های شاخص حوزه تئاتر نیست.

کرمی یادآور شد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان رویدادی موضوعی مردمی است و آثار نمایشی در آن قابلیت جذب مخاطب را دارد و نیازی به حضور چهره‌ها در این رابطه ندارد.

۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد.

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

این دوره جشنواره در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی از اول  شهریور امسال آغاز شده و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره نمایش‌های داخلی متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب بودند که ۲۸ اثر را برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره معرفی کردند.

۱۱ نمایش در بخش آزاد، پنج نمایش در بخش آیینی سنتی، سه نمایش در بخش دگرگونه اجرایی، سه نمایش در بخش بین‌الملل(نمایش‌های داخلی) و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان به مرحله نهایی این دوره جشنواره راه یافتند.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.