کنفرانس تئاتر ملل با حضور دبیران جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر خیابانی کرکوک، دربندی خوان، بغداد و عمان در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد مریوان برگزار شد و در این نشست این افراد به نظرات خود را از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بیان و  از گروه‌های ایرانی و خارجی حاضر در این رویداد برای شرکت در جشنواره‌های موجود در کشور خود دعوت کردند.

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در این کنفرانس با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌ریزی‌های امسال جشنواره دعوت از دبیران جشنواره‌های معتبر خارجی بود، اظهار داشت: در این رابطه دبیران جشنواره‌های پوتی گرجستان، دربندی خوان، بغداد، کرکوک و عمان در مریوان حضور پیدا کردند.

فاتح بادپروا افزود: علاوه بر اجرای تئاتر، بیشتر نگاه ما تعامل فرهنگ‌ها و شناساندن بیشتر آداب و سنن موجود در مناطق مختلف اعم از داخل و خارج از کشور است.

وی اظهار داشت: بی‌شک افراد خارجی که در این جشنواره حضور پیدا کردند سفیران فرهنگی هستند که هم با فرهنگ ایرانی‌ها آشنا می‌شوند و هم مردم ما را با فرهنگ خود آشنا می‌کنند.

انتخاب گروه‌های شاخص تئاتر خیابانی مریوان برای شرکت در جشنواره‌های خارجی

دکتر کریم خنجر مدیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی بغداد نیز در این کنفرانس اجرای کارناوال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بسیار جالب توجه دانست و گفت: استقبال پرشور مردم از این رویداد هیجان زیادی را ایجاد کرده بود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خیابانی بغداد تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است، افزود: این جشنواره بدون وابستگی دولت و به طور مستقل با حضور کشورهای عربی منطقه سالانه برگزار می‌شود.

مدیر جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی بغداد یادآور شد: حضور ما در راستای امضای پروتکل همکاری بین جشنواره‌های تئاتر خیابانی بغداد و مریوان و دعوت از هنرمندان این دیار برای حضور در بغداد است.

وی گفت: امنیت در بغداد برقرار شده است و امیدواریم دوره آینده جشنواره بغداد شاهد حضور گروه‌هایی از ایران و دیگر کشورها باشیم.

احمد محمود دبیر جشنواره تئاتر خیابانی کشور عمان هم در این نشست از حضور خود در مریوان ابراز خوشحالی کرد و گفت: جشنواره ما در ۲ بخش آزاد و کودکان به طور رقابتی هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

وی افزود: اکتبر سال آینده  پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی عمان برگزار می‌شود که حداکثر پنج اثر از چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را برای حضور در عمان دعوت می‌کنیم.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی عمان گفت: حضور و استقبال مردم از اجرای گروه‌های نمایشی در مریوان موجب تعجب ما شده و خوشحال می‌شویم اگر سال آینده هم بار دیگر در این رویداد هنری شرکت کنم.

حسن محمدصالح مدیر جشنواره تئاتر خیابانی بین المللی دربندی خان اقلیم کردستان عراق نیز گفت: نخستین جشنواره تئاتر خیابانی در عراق مربوط به جشنواره دربندی خان است که از سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرده است.

وی اضافه کرد: جشنواره دربندی خان متاثر از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است و با مشورت‌ها و راهنمایی‌های فاتح بادپروا و رحیم عبدالرحیم زاده ایجاد شد.

محمدصالح افزود: چهار سال در برگزاری جشنواره دربندی‌خان وقفه ایجاد شد و ششمین دوره آن ۲۲ اکتبر امسال برگزار می‌شود.

 وی یادآور شد: از کشورهای عربی، اروپایی، آمریکای لاتین و ایران برای شرکت در این جشنواره دعوت خواهیم کرد.

مدیر جشنواره تئاتر خیابانی بین المللی دربندی خان اقلیم کردستان عراق نیز گفت:  از چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را هم ۲ اثر به عنوان مهمان و یک اثر برای شرکت در بخش رقابتی جشنواره دربندی‌خان دعوت می‌کنیم.

نژاذ نجم مدیر جشنواره کرکوک هم با اشاره به اینکه  پنجمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی کرکوک  هم به زودی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در سومین دوره این جشنواره ۲ گروه از ایران هم شرکت کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره به طور مستقل برگزار می‌شود، افزود: امسال در سطح بین‌المللی و با حضور ۶ کشور عربی و گروه‌هایی از ایران آنرا برگزار می‌کنیم.

نجم اظهار داشت: از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان ۶ نمایش و چند هنرمند شاخص ایرانی برای برگزاری ورک شاپ در کرکوک انتخاب می‌کنیم.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.