جلال قلعه شاخانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان متفاوت از دوره‌های گذشته در حال برگزاری است، اظهار داشت: بخش بین‌المللی در این دوره از جشنواره به طور رقابتی برگزار شده است.

وی اضافه کرد: ۱۰۰ اثر نمایشی از کشورهای مختلف دنیا به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که با رای داوران ۱۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان افزود: بر اساس دستور و ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان  اصلی‌ترین جشنواره این حوزه در کشور است.

قلعه شاخانی یادآور شد: سنوات گذشته برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر خیابانی در کشور به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی می‌شدند که امسال از این اقدام جلوگیری شد و تمام آنها راهی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شدند.

وی گفت: در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیز تبدیل این مریوان به پایتخت تئاتر خیابانی مطرح شد که این بیانگر ظرفیت‌های موجود در این شهر به ویژه مردم علاقمند به تئاتر است.

۳۰۳ اثر شامل ۲۰۲ اثر از هنرمندان و گروه های نمایشی داخل کشور و ۱۰۰ اثر از هنرمندان و گروه های نمایش خارجی به دبیرخانه چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان ارسال شد.

شهرهای تهران، رشت و مریوان به ترتیب با ۳۵، ۲۰ و ۱۳ اثر ارسالی بیشترین آثار را به این دوره از جشنواره ارسال کردند.

این دوره جشنواره در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی از اول  شهریور امسال آغاز شده و تا پنجم شهریور هم به طول می‌انجامد.

هیات انتخاب این دوره از جشنواره نمایش‌های داخلی متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب بودند که ۲۸ اثر را برای شرکت در مرحله نهایی جشنواره معرفی کردند.

۱۱ نمایش در بخش آزاد، پنج نمایش در بخش آیینی سنتی، سه نمایش در بخش دگرگونه اجرایی، سه نمایش در بخش بین‌الملل(نمایش‌های داخلی) و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان به مرحله نهایی این دوره جشنواره راه یافتند.

۳۸ گروه نمایشی در طول پنج روز برگزاری جشنواره ۸۰ اجرا را در شهرهای مریوان، سنندج، سروآباد و تعدادی از روستاهای مریوان دارند.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.