رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان عصر شنبه در شانزدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان با محوریت توسعه آموزش عالی که با حضور وزیر علوم در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی بر ایجاد اشتغال پایدار در حوزه روستایی برای توانمندسازی ساکنین روستایی کشور در برنامه ششم توسعه، سالانه پنج هزار روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت مشمول این طرح می شوند که سهم سالانه کردستان از این تعداد،  ۱۶۷ روستا و در پنج ساله برنامه ششم ۸۳۵ روستا است.

بهرام نصراللهی‌زاده تاکید کرد: قرارداد راه اندازی کلینیک توسعه روستایی با دانشگاه کردستان منعقد شده است.

وی یکی دیگر از طرح های پیشنهادی برای توسعه آموزش عالی در کردستان را اختصاص سه هزار مترمربع زمین برای شهرک دانشگاهی اعلام کرد و افزود: ایجاد ناحیه فناوری از دیگر برنامه هایی است که پیشنهاد شده تا در جوار دانشگاه راه اندازی شود و فارغ التحصیلان بتوانند ایده های خود را عملی کرده و در شهرک صنعتی در حال احداث سنندج که به دانشگاه نزدیک است به مرحله تجازی سازی برسانند.

وی به افزایش سهم کردستان از بودجه ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و یادآور شد: در بودجه ۹۸ همه ردیف های بودجه این دانشگاه نسبت به سال گذشته ۲ برابر شده است.

نصراللهی‌زاده از کلنگ‌زنی خوابگاه دوم دانشجویان بین‌الملل این دانشگاه همزمان با سفر رئیس جمهور به استان خبر داد و گفت: خوابگاه اول امروز کلنگ‌زنی شد که امیدواریم با فراهم کردن امکانات جایگاه بین المللی دنشگاه کردستان در جذب دانشجویان خارجی ارتقا یابد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه کردستان در فرآیند توسعه در ردیف استان‌های آخر کشور است به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره عقب ماندگی مزمن این استان و لزوم سماجت مسئولین برای پیگیری و رفع آن اشاره کرد و افزود: دانشگاه کردستان نماد آموزش عالی استان و دانشگاه مادر است و سنندج هم در سند ملی آمایش سرزمین، جایگاه ویژه ای دارد که  باید نقش فراملی و منطقه ای خود را ایفا کند به همین دلیل ورود دانشگاه به بحث توسعه دانش بینان نیاز اصلی این استان است.

نصراللهی‌زاده اضافه کرد: در نظام بودجه کشور، اعتبارات آموزش عالی از سر فصل‌های ملی است و در استان امکان مداخله مستقیم وجود ندارد به همین دلیل انتظار می رود استان به صورت ویژه دیده شود.

وی تبعیض آموزشی را بدترین نوع تبعیض دانست و اظهار داشت: فراهم کردن چتر آموزشی و تامین برخورداری از آن برای همه مردم الزامی است اما گاهی برخی سیاست‌ها نابرابری را تولید می کند که نمونه آن بومی گزینی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان ابراز امیدواری کرد با حضور وزیر علوم، جهشی در آموزش عالی استان ایجاد شود و گفت: امسال ۱۲۰ میلیارد ریال از ردیف قانون استفاده متوازن برای دانشگاه کردستان اعتبار تخصیص یافته است البته ما از همه ظرفیت‌های استان برای توسعه آموزش عالی بهره خواهیم گرفت.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه دوم شهریور برای بازدید از پروژه بهره‌وری مصرف آب از طریق کشت انتظاری سیب زمینی مزرعه تحقیقاتی دانشگاه کردستان در دهگلان و پروژه در دست اجرای دانشگاه و کلنگ زنی دو پروژه جدید و جلسه با اعضای شورای دانشگاه به این استان سفر کرده است.

شرکت در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، بازدید از ساختمان مصری و بازدید از پروژه دانشکده صنایع و معادن قروه نیز از دیگر برنامه های وزیر علوم به کردستان است.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.