منصور غلامی روز شنبه در شانزدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه کردستان با محوریت توسعه آموزش عالی اظهار داشت: توسعه روابط بین‌الملل مورد تاکید برنامه ششم توسعه و وزارت علوم است و از آنجا که سهم ما در دهه های گذشته در پذیرش دانشجو در منطقه کم بود، شورای سیاستگذاری در همین زمینه تشکیل شد تا این سهم بهبود یابد.
وی با بیان اینکه دانشجویان خارجی مهمان ما هستند، تاکید کرد: این مهمانان باید از خدمات تحصیلی، رفاهی و مدیریت در فضای اجتماعی مطلوب برخوردار شوند.
غلامی افزود: بخش کوچکی از مزیت حضور دانشجویان خارجی ایجاد درآمد است و بخش بزرگ آن توسعه ارتباطات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین کشورهاست چرا که این دانشجویان سفیران متقابل هستند.
وزیر علوم، تحقیقات و آموزش عالی یادآور شد: در ۲ سال گذشته محدودیت پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های منطقه غرب کشور بر داشته و رویکردهای مناسبی در این زمینه ایجاد شده ولی تنها دغدغه ما ارائه خدمات مطلوب است.
وی با تقدیر از نگاه مسوولان استان کردستان نسبت به آموزش عالی گفت: فضای آموزش عالی در این استان به گونه‌ای است که می شود با کیفی سازی آن به جبران عقب ماندگی‌های کردستان کمک کرد.
غلامی در زمینه دانشگاه‌های غیردولتی نیز اضافه کرد: حمایت‌های لازم از این مراکز انجام می شود و در کنار آن نظارت، کنترل و ارزیابی هم داریم تا حداقل استانداردهای آموزشی رعایت شده و در حق مردم کم فروشی نشود چرا که شهریه می پردازند لذا باید کیفیت و دقت در امانت رعایت شود.
وی یکی از فلسفه‌های وجود بخش غیردولتی در بدنه آموزش عالی را توجه به اصل ٤٤ برشمرد و افزود: اگر اهمیت این اصل نبود، بسیاری از این دانشگاه‌ها باید تعطیل می شد.
غلامی با بیان اینکه کاهش ورود دانشجو به این دانشگاه‌ها در عین بیشتر کردن مشکلات آن، نقاط ضعف این مراکز را هم نمایان کرد،  گفت: آموزش عالی نیاز به ساماندهی دارد و از لحاظ رشد کمی وضعیت خوبی داشته‌ایم ولی باید به دنبال کیفی سازی باشیم.
وی اظهار داشت: دانشگاه‌های استان کردستان به غیر از خدمات آموزشی که باید در شان مردم باشد، حتما به مسائل و مشکلات اجتماعی در پژوهش‌ها توجه و برای آن راهکار ارائه دهند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه باید با بدنه جامعه ارتباط گسترده‌تری پیدا کند البته ایجاد این ارتباط موثر زمانبر است.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.