سید فاتح بادپروا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع ۳۸ اثر راه یافته به مرحله نهایی جشنواره هفت نمایش از کشورهای خارجی اکراین، برزیل، عراق، عمان، ارمنستان، ایتالیا، روسیه و یک کار مشترک از مریوان و سلیمانیه عراق است.

وی افزود: ۲ کارگاه آموزشی نیز از کشورهای هلند و مکزیک در این جشنواره حضور دارند که در نهایت منجر به اجرا می شود و سه اثر از ایران نیز در بخش بین‌الملل با آثار کشورهای خارجی به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر برگزاری چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: پنج نمایش در بخش آئینی سنتی، ۱۱ نمایش در بخش مسابقه ایران، سه نمایش در بخش دگرگونه های اجرایی، پنج نمایش در بخش برگزیده جشنواره ها و چهار نمایش در بخش کودک و نوجوان از دیگر آثار راه یافته مرحله نهایی جشنواره هستند.

وی اضافه کرد: نمایش رویا از کشور عراق، درها از کشور روسیه، سولکس از کشور ایتالیا، دلقک از کشور برزیل، قلب دلقک از کشور اکراین، وای وای از کشور ارمنستان و ساعت۹ کار مشترک ایران و کردستان عراق مهمترین اثرهای بخش خارجی جشنواره است.

بادپروا گفت: بهار میاد از ایران کاری از محمد برومند، خون عروسک از ایران کاری از یاسر میرحمیدی و ایستگاه از ایران به کارگردانی آلبرت بیگجانی از مهمترین آثار بخش داخلی راه یافته به بخش نهایی جشنواره است.

وی اظهار داشت: دبیران جشنواره‌هایی از کشورهای گرجستان، بغداد، عمان، اربیل و دربندیخان به عنوان دیگر میهمانان جشنواره چهاردهم، در این رویداد فرهنگی هنری حضور دارند.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان (تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی) در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی اول تا پنج شهریور امسال در شهرستان مریوان برگزار می شود.

بخش مسابقه ایران به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش نهایی آثار در آن ۱۶ نمایش است و تنها آثاری شرکت داده می شود که پیشتر در جشنواره ای شرکت داده نشده باشند.

موضوع چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان آزاد است و محورهای مورد تاکید در این رویداد هنری شامل وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها) است.

ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها از دیگر محورهای این جشنواره است.

این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی برگزار خواهد شد.

شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۱۷۰ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۳۵۴ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.