معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:  امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری  در این استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۳۱۹ میلیارد ریال اعتبار اختصاص  یافته است. 

 سردار مهرجو افزود: طرح‌های مکانیکی و بیومکانیکی آبخیزداری کردستان با تاکید بر مدیریت ریسک سیلاب و اشتغال با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در ۲۴ زیر حوزه آبخیز به مساحت ۴۱۸ هکتار، آغاز شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته با عنایت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص کشور اختصاص یافت که سهم استان کردستان جهت پروژه‌های آبخیزداری ۱۱۸ میلیارد ریال بود.

او یادآور شد: این میزان در مقایسه با سال قبل ۱۱۰  درصد افزایش دارد که نشان دهنده توجه ویژه مسئولین و اهمیت آبخیزداری به عنوان  راه حل موثر برای پیشگیری از مخاطرات طبیعی و حفاظت از آب و خاک است.

دبیر ستاد استانی اجرای پروژهای آبخیزداری و آبخوانداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی گفت: فعالیت های آبخیزداری درحال اجرا در کردستان، شامل اقداماتی از جمله عملیات خاکی به حجم ۵۳ هزار و ۲۳۰ متر مکعب ،عملیات مکانیکی شامل سازه ها و بندهای اصلاحی و کنترل سیلاب به حجم ۱۱۱ هزار و ۳۷۰ مترمکعب و عملیات بیومکانیکی شامل بانکت بندی به مساحت ۱۲۲ هکتار است.

مهرجو  با اشاره اهداف مهم این طرح‌ها گفت:  ایجاد اشتغال موقت در جوامع محلی و جلب مشارکت بهره‌برداران منابع طبیعی،  مهار سیلاب، کنترل و مقابله با فرسایش و هدر رفت خاک، مقابله با انتقال رسوب به مخازن و افزایش عمر مفید سدها، افزایش ذخایر آبی از طریق کاهش تبخیر و نفوذ دادن آب به سفره های زیر زمینی با هدف توسعه کشاورزی پایدار، ایجاد فرصتی در طبیعت به منظور توسعه و  استقرار پوشش گیاهی از اهداف کلان این طرح‌هاست.

وی تاکید کرد: پروژه های آبخیزداری با رویکرد مدیریت ریسک سیلاب با ایجاد زیر ساخت های لازم و اقدامات پیشگیرانه موجب افزایش زمان تمرکز، سازگاری و مهار سیلاب به جای مقابله با آن و کنترل رواناب و هرزاب ۷۵ الی ۱۰۰ متر معکب در هکتار،کنترل فرسایش ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب در هر هکتار، افزایش تولید علوفه ۱۰۰ تا ۱۵۰کیلوگرم در هکتار و کاهش ۷۰ الی ۷۵ درصدی خسارت سیل در حوضه‌هایی که آبخیزداری اجرا شده، نسبت به حوضه‌های فاقد عملیات آبخیزداری، سندی از عملکرد درست و مناسب این قبیل پروژه های اجرایی سطح استان در افزایش بهره وری از رواناب و هدایت آن به سفره های آب زیرزمینی و  در نهایت تولید آب است.

معاون آبخیزداری اداره  کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت :با شروع این عملیات برای ۱۹۵  نفر به مدت ۸ ماه در ۲۲ کارگاه ایجاد اشتغال موقت شده است که به لحاظ ایجاد درآمد در زندگی جوامع محلی بسیار ارزشمند و حایز اهمیت است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.