امین مرادی روز شنبه در نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت و گرامیداشت روز خبرنگار اظهار داشت: این اجتماع بزرگ در پارک شانو (استقلال) سنندج  و با حضور جمع زیادی از دف نوازان ایران زمین با لباس های محلی مناطق مختلف کشور برگزار می شود.

وی افزود: این اجتماع با عنوان آوای دوست از جمله برنامه های جانبی این جشنواره است و دف نوازان همگرایی و وحدت و اتحاد اقوام مختلف ایران زمین را در سنندج پایتخت دف جهان به نمایش می گذارند.

رئیس حوزه هنری کردستان با بیان اینکه نهمین جشنواره دف نوای رحمت از ۲۲ تا ۲۴ مرداد  و در راستای ارج نهادن به موسیقی ملی و ایرانی برگزار می شود، گفت: ۳۰۴ اثر از استان های مختلف کشور به دبیرخانه نهمین جشنواره سراسری دف نوازی' دف نوای رحمت' ارسال شده که نسبت به دوره های گذشته با رشد کمی مواجه است.

وی اضافه کرد: این تعداد اثر از هنرمندان دف نواز ۳۰ استان کشور و در بخش های تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۲۴۲ اثر از آثار رسیده به این دوره از جشنواره در بخش تکنوازی و ۶۲ اثر نیز در بخش های مولودی خوانی و گروه نوازی است.




وی ترویج مضامین و مفاهیم رفیع اسلامی و انسانی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان، مقابله با تهاجم فرهنگی با بهره مندی از ظرفیت های فرهنگی و هنری فاخر و خلق و تولید آثار هنری فاخر و نمونه برای ابلاغ تعالیم اسلامی را از جمله اهداف این جشنواره اعلام کرد.

دبیر جشنواره دف نوای رحمت با اشاره به برنامه های جانبی این دوره از جشنواره یادآور شد: برگزاری نمایشگاه عکس دوره های گذشته و نمایشگاه موسیقی، برگزاری ورک شاپ و نشست های تخصصی از جمله برنامه های جنبی پیش بینی شده در این دوره از جشنواره است.

مرادی در ادامه توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره در هر جامعه ای را در گرو توسعه و پیشرفت فرهنگ دانست و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات موجود در جامعه در بی توجهی به مسائل فرهنگی آن جامعه است.

رئیس حوزه هنری کردستان اظهار داشت: موسیقی اصیل هر منطقه ای بیانگر آداب، فرهنگ و رسوم آن منطقه است و باید این ظرفیت‌ها از راه‌های مختلف به کشور معرفی شود.

دبیر هنری نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی دف نوای رحمت نیز در این نشست گفت: امسال در این جشنواره علاوه بر گروه‌های دف نواز داخلی، موسیقی عرفانی و مذهبی کشور پاکستان و افغانستان، موسیقی هندی و گروه یاران از اقلیم کردستان عراق نیز اجرای برنامه دارند.

مهدی احمدی افزود: امسال در بخش بین الملل جشنواره فقط به موسیقی دف توجه نشده بلکه موسیقی عرفانی نیز مورد بررسی قرار گرفته چرا که در بسیاری از کشورها موسیقی های عرفانی شبیه دف وجود دارد.

نهمین جشنواره بین المللی دف نوازی دف نوای رحمت از ۲۲ تا ۲۴ مرداد جاری توسط حوزه هنری استان کردستان در سنندج برگزار می شود.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.