بازارچه سیرانبند بانه، گمرک باشماق و سنندج در زمینه صادرات کالا در استان فعال هستند و صادرات سایر گمرکات هم از طریق گمرک های بانه و باشماق انجام می شود ضمن اینکه گمرک باشماق مریوان رتبه ۲۴ را در بین ۱۰۶ گمرک  کشور در بحث صادرات طی چهار ماهه نخست امسال به خود اختصاص داده است.

مدیر کل گمرکات کردستان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: صادرات انجام شده در چهار ماهه نخست امسال از بازارچه سیرانبند بانه و گمرک‌های سنندج و باشماق مریوان ۴۰۷ هزار و ۵۵۸ تُن کالا به ارزش ۲۳۳ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۱۱ دلار بوده است.

بختیار رحمانی‌پور اضافه کرد: ۲۸۶ هزار و ۹۳۲ تُن کالا به ارزش ۱۸۳ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۱۱۸ دلار هم میزان صادرات سایر گمرکات انجام شده در این مدت از گمرک باشماق و بازارچه سیرانبند بانه بوده است.

وی افزود: در این مدت در مجموع ۶۹۴ هزار و ۴۹۰ تُن کالا به ارزش ۴۱۶ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۳۲۹ دلار از گمرکات این استان به خارج از کشور صادر شده است.

مدیر کل گمرکات کردستان گفت: صادرات کالا از حوزه نظارت گمرکات استان در این مدت نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از لحاظ وزنی ۹ درصد و از نظر ارزش دلاری هم چهار درصد رشد داشته است.

رحمانی‌پور یادآور شد: طی این مدت ۲۲۰ هزار تُن محصولات کشاورزی به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار از گمرکات کردستان به خارج از کشور صادر شده که این میزان بالاترین رقم کالای صادراتی از لحاظ وزنی در استان بوده است.

وی با بیان اینکه میزان صادرات محصولات کشاورزی طی این چهار ماه در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته هفت درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: بالاترین کالای صادراتی از نظر ارزش دلاری هم مربوط به صادرات سبزی و نباتات با بیش از ۴۸ میلیون دلار است.

رحمانی‌پور تاکید کرد: میوه‌های خوراکی به ارزش ۳۵ میلیون دلار و سوخت‌های معدنی با ۲۴ میلیون دلار در رتبه های بعدی بیشترین صادرات کالا از نظر ارزش دلاری از گمرکات کردستان به خارج از کشور در چهار ماه گذشته از سال ۹۸  است.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.

گمرکات استان کردستان با شعبه های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند.

گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.