رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان اعتبار برای خریداری تجهیزات و ادوات کشاورزی حفاظتی از جمله دستگاه های کشت مستقیم و چیزل‌پکر اختصاص یافته که سعی می‌شود این اعتبارات در قالب ۵۰ درصد اعتبار بلاعوض و یا تسهیلات چهار درصد به بهره برداران واگذار شود.

حسین‌آقا عزیزی اضافه کرد: ادوات کشاورزی حفاظتی به منظور حفظ پوشش خاک این اراضی، مدیریت بقایای محصولات کشاورزی، مدیریت مصرف سوخت، صرفه جویی بیش از ۵۰ تا ۶۰ لیتر گازوئیل و کاهش ۴۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب در هر هکتار به بهره برداران تحویل داده می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی هم اکنون در مرحله ترویج و تبلیغ قرار دارد، افزود: در این راستا هر سال اعتبارات ویژه ای برای توسعه این نوع فعالیت در کشور و استان تخصیص داده می‌شود و اجرای طرح هم به صورت جدی از سوی وزارت جهاد کشاورزی دنبال می شود.

رئیس اداره مکانیزاسیون سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در این مدت (سه سال) ۲۰۹ دستگاه بذرکار کشت مستقیم و ۴۱ دستگاه چیزل‌پکر بین بهره برداران این استان توزیع شده که قسمتی از آنها از اعتبارات به صورت بلاعوض و تسهیلات کم بهره تامین شده است.

عزیزی تاکید کرد: هم اکنون با استفاده از این دستگاه‌ها حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان عمدتا گندم به صورت حفاظتی کشت می شود و سازمان جهاد کشاورزی در نظر دارد با استفاده از ۳۰ میلیارد ریال اعتبارات تخصیص یافته امسال، در سال زراعی آینده این میزان را به بالای ۵۰ هزار هکتار برساند.

سطح زیر کشت کشاورزی حفاظتی و روش‌های کم خاک ورزی و بی خاک ورزی در کشور به حدود ۲ میلیون هکتار رسیده و شاخص مکانیزاسیون کشاورزی کردستان ۲.۱۱ اسب بخار در هر هکتار است.

کردستان دارای ۲۷ هزار و ۹۵۰ دستگاه تراکتور، یک هزار و ۹۰ دستگاه کمباین و ۶۰ هزار دستگاه ادوات کشاورزی است که حدود ۶۰ درصد از این وسایل عمری بالای ۲۵ سال دارند و نیازمند نوسازی هستند.

اکنون حدود ۱۰۰ درصد عملیات خاک ورزی، ۹۸ درصد کاشت، ۶۰ درصد داشت، ۹۵ درصد برداشت محصولات کشاورزی (عمدتاً زراعت) در استان کردستان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

استان کردستان دارای ۲۸۲ هزار هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد.

این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.